Transport

Gdańsk wśród najlepszych lotnisk na świecie

Kluczowe cechy, które  charakteryzują najlepsze lotniska świata to punktualność i doskonała jakość obsługi. W pierwszej piątce najświeższego rankingu Airhelp Score znalazł się Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku na miejscu 5.

Tegoroczny ranking najlepszych lotnisk na świecie AirHelp Score otwiera Hamad International Airport. Kolejne miejsca w czołówce zajęły porty Tokyo International Airport,  Athens International Airport oraz  Port lotniczy Afonso Pena Kurytyba Brazylia

W tym roku wynik końcowy poszczególnych lotnisk został obliczony na podstawie ocen przyznawanych w trzech kategoriach: punktualność, jakość obsługi oraz ofert gastronomicznej i opcji zakupowych.

Tegoroczną edycję AirHelp Score jeśli chodzi o najlepsze lotniska na świecie otwiera port lotniczy Hamad. Na kolejnych miejscach tak jak w ubiegłym roku znalazło się lotnisko w Atenach oraz w Tokio. Natomiast w perspektywie lokalnej dla Polski najważniejszą informacją jest bardzo dobry wynik lotniska w Gdańsku, które wyróżnia się przede wszystkim wysoką punktualnością. Dodatkowo port ten znacząco poprawił jakość obsługi, co zostało zauważone i docenione przez pasażerów – komentuje Marta Koziarz, ekspert AirHelp.

W tegorocznym zestawieniu Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy uzyskał  bardzo wysokie oceny zarówno pod kątem punktualności, jakości obsługi oraz usług. Największe w Polsce lotnisko Chopina zajęło 56. miejsce, a port Kraków Balice znalazł się dopiero w drugiej setce lotnisk, zajmując 112. pozycję. O wynikach końcowych tych dwóch lotnisk zaważyła znacznie niższa punktualność niż portu w Gdańsku.

Pozycja Lotnisko Punktualność Jakość obsługi Jedzenie i sklepy Wynik końcowy*
5. Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku       8,2    8,7    8,5    8,35
56. Port Lotniczy im. Chopina w Warszawie           7,0    8,5    8,5    7,60
112. Port Lotniczy im. Jana Pawła II w Krakowie   5,8    8,8    8,4    6,94

* Wynik końcowy otrzymany poprzez zsumowanie ocen ze wszystkich 3 kategorii – punktualność stanowi 60%, a jakość obsługi oraz jedzenie i sklepy po 20% ostatecznego wyniku.

Jeżeli chodzi tylko o poszczególne kategorie to pod względem „Punktualności” najlepiej wypadły lotniska: Charleroi w Brukseli (14. miejsce w rankingu) oraz Moskwa-Szeremietiewo (6. miejsce w rankingu). Pod kątem „Jakość obsługi” wyróżnia się natomiast port Changi w Singapurze, a także trzy lotniska zlokalizowane w Indiach: Hajdarabad, Delhi oraz Mumbai Airport, które otrzymały też najwyższe noty za oferowane usługi.

Pozycja Lotnisko Kraj Punktualność Jakość obsługi Jedzenie i sklepy Wynik końcowy*
1. Hamad International Airport Katar                8,3     8,5    8,5     8,39
2. Tokyo International Airport Japonia              8,4     8,4    8,4     8,39
3. Athens International Airport Grecja               8,1     9,0    8,7     8,38

6. Sheremetyevo International Airport Rosja   8,5      8,1     8,0    8,35
7. Changi Airport Singapore Singapur                7,8      9,2     8,7    8,27
8. Rajiv Gandhi International Airport Indie      7,8      9,0     8,8   8,27
14. Brussels South Charleroi Airport Belgia      8,6      7,6     7,2    8,12
24. Delhi Indira Gandhi Int. Airport Indie         7,3      9,1     9,0   7,99
88. Mumbai Chhatrapati Int. Airport Indie       6,2      9,0     8,9   7,29

* Wynik końcowy otrzymany poprzez zsumowanie ocen ze wszystkich 3 kategorii – punktualność stanowi 60%, a jakość obsługi oraz jedzenie i sklepy po 20% ostatecznego wyniku.

O rankingu AirHelp Score
W tegorocznym zestawieniu lotnisk AirHelp Score znalazły się 132 porty lotnicze z całego świata, które są najbardziej znane i oblegane przez turystów.
Ocena w kategorii „Punktualność” pochodzi z analizy wielu źródeł m.in.: danych własnych oraz tych pochodzących od agencji rządowych i lotnisk, a także pogodowych i historycznych. Oceny za „Jakość obsługi” oraz „Jedzenie i sklepy” przyznano natomiast na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród ponad 40 tys. pasażerów. Podróżni zostali zapytani o opinie pod kątem: obsługi klienta, czasu oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa, czystości, opcji zakupowych oraz oferty gastronomicznej.
Ranking powstał na podstawie danych zebranych od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. Całe zestawienie dostępne jest na stronie www.airhelp.pl.

Zdjęcie: materiały prasowe PLG

O autorze

Grzegorz Micuła

Dziennikarz, podróżnik, fotograf, przewodnik i licencjonowany pilot wycieczek. Autor ponad trzydziestu przewodników m.in. po Cyprze, Balearach, Szwecji, Tunezji, Wilnie, Ukrainie i Polsce. Pracował m.in. dla miesięczników Poznaj Świat, Podróże, Voyage, Obieżyświat, VIP, Kaleidoscope, Magazyn All Inclusive.