Biura Podróży

Itaka – rozwiązania na czas pandemii

Jakie rozwiązania na czas pandemii wprowadziła Itaka? Jakie kierunki wyjazdów obecnie najchętniej są wybierane? – Z Piotrem Heniczem, wiceprezesem Biura Podróży Itaka rozmawia Ewa Ploplis.

Jakie są Państwa rozwiązania na czas pandemii? Jak zmieniła się oferta rynkowa Biura Podróży Itaka?

– Trudno mówić w tym przypadku o systemowych rozwiązaniach. Raczej jest to działanie wynikające z tego, co jako touroperator możemy robić, czyli dokąd możemy latać. Rozszerzyliśmy ofertę o dojazd własny do wielu krajów, a także o ofertę krajową: hotele oraz wycieczki objazdowe i city breaks.

Sytuacja zmienia się dynamicznie, zarówno pod względem lotów (ograniczenia lotów do poszczególnych krajów) jak i sytuacji w poszczególnych krajach. Nawet w stosunkowo bezpiecznych destynacjach w hotelach są klienci z wielu stron świata. To niesie za sobą ryzyko zakażenia Covid lub konieczności kwarantanny. Co z polskimi klientami, którzy wyjadą z Państwa biurem i okaże się, że np. dany hotel będzie nagle przechodzić kwarantannę?

– Bezpieczeństwo wypoczynku w krajach docelowych, do których prowadzimy aktualnie działalność operacyjną jest na pewno na poziomie nie niższym niż wypoczynek w kraju. Świadczą o tym zarówno relacje naszych Klientów, jak i oficjalne dane odnośnie ilości zakażeń oraz wypowiedzi naszych kontrahentów i pracowników.

Kto pokrywa koszty dłuższego, w/w przymusowego pobytu? Czy Itaka ma w ofercie np. dodatkowe ubezpieczenia na taką okoliczność? Czy są obowiązkowe? Ile kosztuje takie ubezpieczenie?

– Nasze pakiety ubezpieczeń KL i NW – Itaka Complex i Itaka Prestige zostały poszerzone o ochronę w kosztach leczenia i transportu na wypadek pandemii z podlimitem sumy ubezpieczenia do 20.000 EUR. Dopłaty do pakietów IC i IP zależne są od rejonu świata, w który Klient się wybiera oraz  od długości pobytu i wynoszą od 40 PLN. Wprowadziliśmy także Gwarancję bezkosztowej zmiany na inny termin, w przypadku gdy Klient na lotnisku w Polsce nie zostanie dopuszczony do wylotu z powodu objawów COVID-19 i ostatecznie okaże się, że jest zarażony koronawirusem. Jeśli doszłoby do takiej sytuacji, to po okresie leczenia, przeniesiemy pierwotną rezerwację na inny termin, pod warunkiem udokumentowania przez kienta ww. okoliczności. Gwarancja bezkosztowej zmiany na inny termin dotyczy wszystkich rezerwacji i jest zupełnie bezpłatna.

Co z klientami Państwa biura w przypadku, gdy podczas wyjazdu zostanie zamknięta przestrzeń powietrzna danego kraju lub do danego kraju? Kto za taki dodatkowy pobyt płaci, a także za dodatkowy lot?

– W momencie zamknięcia granic konieczna jest repatriacja Klientów, co ITAKA przeprowadziła w marcu br., ponosząc olbrzymie koszty przerwania działalności operacyjnej.

Co w przypadku ,gdy klient wykupił wyjazd z wyprzedzeniem, a sytuacja zmieniła się w regionie gdzie ma wyjechać? Np. zamknięta przestrzeń powietrzna, wybuch ognisk pandemii itp. Czy ma prawo zmiany terminu, destynacji, zwrotu kosztów wyjazdu? Czy funkcjonuje ubezpieczenia na taką okoliczność?

– Klient ma możliwość skorzystania z ofert alternatywnych, lub rezygnacji z imprezy ze zwrotem środków w ustawowym terminie 180 dni (+14 dni).

Wyspę Zakynthos w Grecji można zwiedzić m. in. z Itaką

Czy monitorujecie sytuację na świecie i doradzacie klientom wybór danej destylacji?

– Oczywiście, zależnie od aktualnej sytuacji uruchamiamy kierunki, do których znowu można latać, musimy być także na bieżąco ze standardami bezpieczeństwa w destynacjach, w tym wymaganymi formalnościami przy wjeździe, które musimy aktualizować, aby nasi Klienci nie byli zaskoczeni nowymi procedurami.

Jak obecnie zachowują się klienci Biura Podróży Itaka? Czy większość z nich decyduje się na odwołanie wyjazdów, czy więcej osób decyduje się na zmianę termin? A może chętniej wybierają ofertę krajową?

– Niestety bardzo dużo klientów zrezygnowało i nadal rezygnuje. Pozostali korzystają z kilku opcji: zmiana terminu, voucher ważny rok, wczasy krajowe lub wyjazd w sezonie Lato 2021.

Jak największe biuro podróży w Polsce radzi sobie z sytuacją rynkową w dobie pandemii? W marcu br. zapowiadał Pan ok. 40-50% spadek przychodów. Jak to wygląda w tej chwili, czy potwierdza się prognoza? A może jest lepiej?

W marcu nikt w pełni nie zdawał sobie sprawy z eskalacji problemu, toteż ta prognoza była bardzo optymistyczna. Faktycznie na dzisiaj odnotowujemy ponad 80% spadek przychodów w porównaniu w rokiem ubiegłym w tym samym czasie.

Wyspa Kos w Grecji, miejscowość Tigaki, jeden z hoteli będący w ofercie Itaki

Czy Pana zdaniem w dobie pandemii lepiej zostać w kraju , czy jednak warto wyjechać za granicę?

– To jest sprawa indywidualna. Zarówno za granicą jak i w Polsce można wspaniale wypocząć i dobrze się bawić.

Czy są rejony świata, które może Pan wskazać, że są bardziej bezpieczne od innych? Jeśli tak to jakie?

– Generalnie zagraniczny ruch turystyczny koncentruje się aktualnie przede wszystkim na wyspach: greckich, hiszpańskich, włoskich czyli w miejscach, gdzie ilość zakażeń jest znikoma lub niewielka.

Czy pandemia spowodowała, lub spowoduje wzrost cen wyjazdów, czy raczej ich spadek?

– Trudno to jednoznacznie określić, ceny w turystyce uzależnione są popytu. Są hotele, które są tańsze niż rok temu, są także oferty, których ceny praktycznie się nie zmieniły.

Wprowadziliście  ofertę krajową. Czy w Itace można zrealizować bon turystyczny?

– Tak, można go zrealizować od 19.08.2020. Oferta jest niezwykle urozmaicona, są jeszcze miejsca na tegoroczne wakacje.

Jak przedstawia się oferta Itaki na jesień i zimę? Co zmieniło się z powodu pandemii? Czy są nowości?

– W aktualnej sytuacji nie ma miejsca na eksperymenty. Sezon Zima 2020/21 jest sprzedaży już od lutego br., niestety ilość rezerwacji jest bardzo niska. Będziemy latać tam, gdzie będzie to możliwe, pod warunkiem, że będzie wystarczająca ilość klientów. Duży udział w ofercie ma „egzotyka” czyli dalekie kierunki, gdzie nie możemy sobie pozwolić na niskie obłożenie samolotów.

Czy z powodu nowe sytuacji na świecie Itaka planuje wprowadzać jeszcze kolejne rozwiązania, nowe oferty turystyczne, lub zmieniać te już istniejące?

– Na to jest jeszcze za wcześnie i koncentrujemy się na najbliższej przyszłości. Generalnie oferta jest tak szeroka, że trudno o całkiem nowe kierunki, nie mówiąc o kosztach promocji nowej oferty. Na pewno nie staniemy w miejscu, jednak aktualnie sytuacja nie sprzyja rozszerzaniu oferty, chociaż możemy sobie pozwolić na wybór wyłącznie najlepszych hoteli dla naszych Klientów.

Dziękuję za rozmowę.

O autorze

Ewa Ploplis

Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych i Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat pracowała w największych redakcjach w kraju m.in. w: Polskiej Agencji Prasowej. Współpracowała z redakcjami m.in.: Życie Handlowe, Życie Gospodarcze, Magazyn Fakty, VIP i Polska Gazeta Turystyczna. Właścicielka i redaktor naczelna Medialnej Agencji Informacyjnej EPO. Z zamiłowania podróżniczka, fotoreporter, producent filmów.