Kierunki

Niemcy ze znakomitym wizerunkiem na świecie

Po raz szósty w ciągu ostatnich dwunastu lat Niemcy znalazły się na pierwszym miejscu w rankingu NBI.

Po raz szósty w ciągu ostatnich dwunastu lat Niemcy znalazły się na pierwszym miejscu w rankingu NBI.

Jak wynika z badań Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) Niemcy obroniły pozycję lidera w 2020 roku. Każdego roku NBI analizuje aktualną reputację 50 wiodących gospodarek świata oraz wybranych krajów rozwijających się. Miejsca 2 i 3 w rankingu zajmują Wielka Brytania i Kanada.

Na pierwszym miejscu

Niemcy cieszą się szczególnie wysokim uznaniem w walce z pandemią. Ponad połowa uczestników badania w 20 krajach świata pozytywnie ocenia niemieckie zarządzanie opieką zdrowotną w dobie kryzysu spowodowanego Covid 19. Na liście międzynarodowych celów podróży, do których respondenci najchętniej udaliby się w ciągu najbliższych pięciu lat, Niemcy są na pierwszym miejscu.

Thomas Bareiß, poseł do Bundestagu, sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Gospodarki i Energii oraz pełnomocnik rządu federalnego ds. turystyki oraz ds. małych i średnich przedsiębiorstw, mówi:

Niemcy jako marka mają wyjątkowy wizerunek na świecie. Po raz szósty z rzędu utrzymaliśmy czołową pozycję w ogólnym rankingu NBI. To ogromny sukces w tej trudnej fazie pandemii, a zarazem silny bodziec do stawienia czoła wyzwaniom.

Petra Hedorfer, prezes zarządu Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT), dodaje:

W panującej obecnie na świecie sytuacji, która staje się coraz bardziej chwiejna z powodu pandemii Covid 19 i napięć geopolitycznych, Niemcy jako kraj i jako cel podróży kojarzą się ze stabilnością i niezawodnością, a także zrównoważonym rozwojem i odpowiedzialnością. Od 2008 r. Niemcy zawsze znajdowały się w grupie TOP 3, a w 2020 r. znaleźliśmy się po raz szósty na miejscu pierwszym. Ta pozycja potwierdza również długotrwały sukces naszych akcji promujących Niemcy jako cel turystyczny. Nasze kampanie marketingowe, w szczególności internetowe, mają za zadanie utrzymać dialog z klientami w czasie pandemii oraz zachować w oczach opinii publicznej wizerunek Niemiec jako marki cenionej na arenie międzynarodowej. To warunek konieczny dla ugruntowania dobrej pozycji wśród turystycznej konkurencji.

W rankingach 2020 w pierwszej dziesiątce

NBI określa wartość marki krajów w oparciu o sześć kryteriów: eksport, rząd, kultura, ludzie, turystyka i imigracja/inwestycje, które z kolei składają się z 23 szczegółowych elementów. W tym celu w okresie od 7 lipca do 31 sierpnia 2020 r. przeprowadzono ponad 20 000 wywiadów w 20 różnych krajach, a wyniki badania zestawiono w postaci rankingu.
We wszystkich sześciu segmentach Niemcy plasują się w pierwszej dziesiątce w 2020 roku. W obszarze kultury Niemcy utrzymują 4 miejsce z roku poprzedniego, a w rankingu turystycznym poprawiają wynik o jedno miejsce, plasując się na 9 pozycji wśród wszystkich krajów świata.

W podkategoriach w ramach kryterium „turystyka” rośnie uznanie dla „zabytków” o jeden punkt (obecnie miejsce 7), podczas gdy „miasta tętniące życiem” zajmują 7 miejsce w rankingu, tak jak w roku poprzednim.

O autorze

Alicja Micuła

Przewodniczka świętokrzyska, pilotka wycieczek, dziennikarka. Członek Stowarzyszenia Dziennikarzy Podróżników Globtroter.