Kierunki

Powracanie do latania

Teoretycznie od 16 czerwca możliwa jest w Polsce realizacja połączeń międzynarodowych. Na warszawskim Okęciu, największym lotnisku w Polsce, samoloty mogą wylatywać, ale nie wylatują. Większość zostaje odwołana. Także na flightradarze nad Polską widać tylko pojedyncze samoloty. Obowiązuje zakaz lotów do Wielkiej Brytanii, na razie do (30 czerwca) oraz do Szwecji i Portugalii.

Do Polski chcą latać Wizzair, Lufthansa i Air France. PLL LOT wykonuje obecnie ok. 30 lotów krajowych. Przygotowuje międzynarodowa siatkę połączeń, Loty pasażerskie rozpocznie za kilkanaście dni.

Pasażerów, linie lotnicze oraz lotniska obowiązują nowe wytyczne zapewniające bezpieczeństwo podróżowania. Chodzi m.in. o noszenie przez pasażera maseczki w trakcie całej jego podróży, zachowywanie dystansu, dezynfekowanie rąk. Podróżnym mierzona jest też temperatura. Dopuszczalna temperatura ciała zezwalająca na lot to 38 stopni Celsjusza.
Linie lotnicze dostosowując się do zasad bezpieczeństwa m.in. uprościły serwis pokładowy i ofertę gastronomiczną tak, aby zminimalizować kontakt między załogą i pasażerami, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich podróżnych. Z samolotów usunięto także prasę i zrezygnowano ze sprzedaży pokładowej.

Do budynku terminala będą mogli wejść tylko pasażerowie. W samolotach będzie obowiązywać też limit dotyczący liczby pasażerów – miejsce siedzące będzie mogła zająć co druga osoba.
To jest katastrofalny przepis. Moim zdaniem w ten sposób rząd pozbywa się trochę tanich linii z Polski, mówiąc: jesteście elastyczni, budujcie swoje siatki gdzie indziej, a nam zostawcie LOT, który będzie dofinansowywany i wspierany – mówił w rozmowie z reporterem magazynu „Polska i Świat” w TVN24 ekspert rynku lotniczego Eryk Kłopotowski.
Żaden inny unijny kraj nie wprowadził tak restrykcyjnych ograniczeń. – Mówiło się o tym, że środkowe fotele, czyli jedna trzecia miejsc, może być ograniczona. Zrezygnowano z tego bardzo szybko. W Polsce poszliśmy dwanaście kroków dalej i mówimy tylko połowa miejsc – dodał Kłopotowski.

Jednocześnie linie lotnicze, dostosowując się do zasad bezpieczeństwa, m.in. uprościły serwis pokładowy i ofertę gastronomiczną tak, aby zminimalizować kontakt między załogą i pasażerami, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich podróżnych. Z samolotów usunięto także prasę i zrezygnowano ze sprzedaży pokładowej.

O autorze

Grzegorz Micuła

Dziennikarz, podróżnik, fotograf, przewodnik i licencjonowany pilot wycieczek. Autor ponad trzydziestu przewodników m.in. po Cyprze, Balearach, Szwecji, Tunezji, Wilnie, Ukrainie i Polsce. Pracował m.in. dla miesięczników Poznaj Świat, Podróże, Voyage, Obieżyświat, VIP, Kaleidoscope, Magazyn All Inclusive.