Biura Podróży

Szkoła w Mahajanga na Madagaskarze dzięki wsparciu Itaki

W Mahajanga na Madagaskarze w regionie Boeny powstała szkoła z wielofunkcyjną klasą. Było to możliwe dzięki UNICEF i finansowemu wsparciu Biura Podróży Itaka Holdings.

To nie pierwsze zaangażowanie w projekty pomocowe największego polskiego tour operatora. Od ponad 10 lat Itaka wspiera programy pomocowe UNICEF, które m. in. nakierowane są na poprawę edukacji dzieci na świecie. Dzięki współpracy Itaki z UNICEF, udało się poprawić sytuację tysięcy najbardziej potrzebujących dzieci w wielu regionach na świecie. W minionym roku UNICEF, wspólnie z Itaką przystąpił do kolejnego projektu pomocowego polegającego na  budowie szkoły na Madagaskarze.

W Mahajanga na Madagaskarze
Mahajanga na Madagaskarze

Dzięki UNICEF I Itace powstała szkoła w Mahajanga na Madagaskarze

Zajęcia w szkole w Mahajanga na Madagaskarze ruszyły w lutym br. W najbliższych 10 latach ma w niej zdobyć wiedzę ok. 2 tys. dzieci z regionu Boeny. Wsparcie finansowe Itaki przeznaczone zostało również na szkolenia nauczycieli z tego regionu.

Szkoła w Mahajanga na Madagaskarze to nie tylko miejsce nauki, ale także bezpieczne schronienie, miejsce zabawy i serce lokalnej społeczności.

–Wspierając finansowo i zapewniając edukację dajemy dzieciom szansę na lepszą przyszłość – mówi Piotr Henicz, wiceprezes, współwłaściciel i rzecznik prasowy Biura Podróży Itaka Holdings, wiceprezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, ekspert branży turystycznej.

W ciągu 31-letniej działalności, Itaka wprowadziła na polski rynek 51 nowych destynacji czarterowych. W swojej ofercie ma ponad 1000 hoteli i ponad 200 tras wycieczek objazdowych do najciekawszych miejsc na świecie.

– Od czasu budowy nowej klasy odnotowaliśmy 85-procentowy wzrost liczby zapisanych uczniów. Liczba dzieci uczęszczających na zajęcia uzupełniające, aby mogły powrócić do przerwanej nauki, wzrosła prawie dwukrotnie: z 10 do 18 w roku szkolnym 2019/2020 – mówi dyrektor Jean Clovis Randriamalaza. Dodaje, że po wybudowaniu nowej klasy rodzice ponownie nabrali zaufania do szkoły, a nauczyciele bardziej się zaangażowali. Dzieci mają wreszcie szansę na naukę w odpowiednich warunkach z odpowiednim wsparciem dydaktycznym.

–To niesamowite, jak wielu rodziców przychodzi teraz na zebrania szkolne. Wcześniej przychodziło może trzydzieścioro. Teraz mamy po 70 osób, a czasem więcej. Dodatkowo fakt, że budowa szkoły łączy się z sadzeniem nowych drzew, jest dużym plusem. Nauczyciele i uczniowie od razu ustalili harmonogram opieki nad roślinami, za które odpowiadają – dodaje dyrektor Randriamalaza.

Region Boeny na Madagaskarze
Madagaskar

Szkoła w Mahajanga na Madagaskarze

Region Boeny znajduje się w północno-zachodniej części Madagaskaru. Jest on często nawiedzany przez cyklony i powodzie. Dlatego szkoła została zbudowana z trwałych materiałów, odpornych na działanie klęsk żywiołowych. UNICEF buduje sale lekcyjne w taki sposób, aby ich stabilne fundamenty i solidna konstrukcja z cegły zapewniły przetrwanie budynku podczas cyklonu, a odpowiednia izolacja chroniła podczas powodzi. Duże okna i drzwi zapewniają dobrą cyrkulację powietrza i światło. Cegły wykorzystane przy budowie szkoły, są wykonane z lokalnie dostępnej gliny, co czyni je tańszymi i łatwiejszymi do naprawy lub wymiany.

Wysoki poziom ubóstwa na Madagaskarze sprawia, że dzieci pracuję zamiast uczyć się. Dotyczy to aż 28% dzieci w wieku od 5 do 17 lat. Praca dzieci występuje częściej na obszarach wiejskich w porównaniu z obszarami miejskimi. Dodatkowo, dla wielu rodzin opłaty szkolne są zbyt wysokie. Sytuację pogarszają częste klęski żywiołowe niszczące budynki szkolne, co dodatkowo utrudnia naukę. Nawet w normalnych warunkach 1 na 4 dzieci porzuca szkołę podstawową, a 1 na 5 dzieci porzuca gimnazjum.

Podobna szkoła z wielofunkcyjną klasą, jest wybudowana w Ampitilova.

O autorze

Ewa Ploplis

Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych i Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat pracowała w największych redakcjach w kraju m.in. w: Polskiej Agencji Prasowej. Współpracowała z redakcjami m.in.: Życie Handlowe, Życie Gospodarcze, Magazyn Fakty, VIP i Polska Gazeta Turystyczna. Właścicielka i redaktor naczelna Medialnej Agencji Informacyjnej EPO. Z zamiłowania podróżniczka, fotoreporter, producent filmów.