Punkt Widzenia

Trzy pytania do Ambasadora Tunezji w Polsce, Sghaiera Fatnassiego

Ambasador Tunezji w Polsce

Tunezja jest jednym z ulubionych kierunków wakacyjnych Polaków. Na pytania o obecną sytuację w sektorze turystyki i plany związane z polskim rynkiem, odpowiada JE Sghaier Fatnassi, Ambasador Tunezji w Polsce.

Read&Fly Magazine: Polscy turyści chętnie wracają do Tunezji. Jakich zmian może spodziewać się turysta, który był w Tunezji na wczasach przed Arabska Wiosną?
JE Sghaier Fatnassi, Ambasador Tunezji w Polsce: Tunezja jest jedynym krajem w swoim regionie, któremu udało się dokonać z sukcesem przemiany ustrojowej. Stale pracujemy nad umacnianiem i konsolidacją instytucji demokratycznych. Stabilizacja polityczna i nowy klimat po ostatnich wyborach prezydenckich i parlamentarnych w październiku 2019 stanowią czynnik wpływający na odbudowę zaufania, jakim inwestorzy zagraniczni i światowe instytucje finansowe obdarzyli nasz kraj oceniając jego demokrację jako stabilną i obiecującą. Gospodarka tunezyjska, będąca jedną z najbardziej konkurencyjnych wśród krajów afrykańskich i arabskich, oferuje inwestorom i zagranicznym przedsiębiorstwom bardzo atrakcyjne otoczenie biznesowe, szczególnie po przyjęciu przez rząd Kodeksu inwestycyjnego, który wszedł w życie w kwietniu 2017 roku. W tym roku Tunezję odwiedziło ponad 100 000 polskich turystów. To o 55,5% więcej niż w roku ubiegłym. Oprócz nadmorskich kurortów, Polacy coraz częściej odwiedzają południe kraju i wyspę Djerbę. Sądzimy, że Tunezja będzie stale atrakcyjna dla Polaków, a nawet prognozujemy wzrost liczby turystów z Polski w 2020 roku. Przewidzianych już zostało wiele lotów na Djerbę w sezonie zimowym 2019/2020, jak poinformował tunezyjski Minister Turystyki. Zakładamy, że w 2020 roku około 140 000 turystów z Polski odwiedzi Tunezję, a w 2021 roku będzie to liczba 200 000, która dorówna rekordowej liczbie polskich turystów w 2008 roku. Bezpieczeństwo pozostaje absolutnym priorytetem dla rządu Tunezji. Koncentrujemy się na poprawie systemu bezpieczeństwa wszędzie, na lotniskach, w hotelach i miejscach najczęściej uczęszczanych przez turystów. Jednym z przykładów jest ochrona na plażach, którą zapewnia stała obecność policji. Ponadto we wszystkich strefach turystycznych są zainstalowane kamery. Współpraca z zaprzyjaźnionymi krajami, szczególnie z Wielką Brytanią, była bardzo ważna w tej kwestii. Mamy nawet wyższy poziom bezpieczeństwa, niż w niektórych krajach europejskich.

Read&Fly Magazine: Jaki jest Pana zdaniem najcenniejszy turystyczny klejnot Tunezji nieodkryty jeszcze przez masową turystykę?
JE Sghaier Fatnassi, Ambasador Tunezji w Polsce: Tunezja jest z pewnością perełką turystyczną. Oczywiście wiele miejsc zostało odkrytych przez turystykę masową, ale są też takie, które nie są znane turystom masowym. Według specjalistów z dziedziny turystyki powinniśmy promować intensywniej turystykę kulturową niż wypoczynkową, to znaczy powinniśmy rozwijać ofertę turystyczną związaną z naszym kulturowym dziedzictwem narodowym. W Tunezji znajduje się osiem obiektów wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Synagoga Al-Ghariba na Djerbie; Kairuan, jeden z klejnotów tunezyjskiego dziedzictwa narodowego; ruiny starożytnej Kartaginy; trzecia edycja „wydm elektronicznych” zorganizowana niedawno w sercu tunezyjskiej pustyni zgromadziła sześć tysięcy uczestników festiwalu i DJ–ów o światowej renomie, wydmy te posłużyły za scenerię „Star Wars”, ceramika z Nabeul; wyroby garncarskie z Sejnane; tkactwo w Mahdia; El Ksour. To bogactwo dziedzictwa narodowego daje ogromne możliwości promocji turystyki w Tunezji i ściągnięcia większej rzeszy turystów z całego świata. We współpracy z Ministerstwem Turystyki opracowaliśmy program promocyjny mający na celu intensywniejszą promocję tunezyjskiej oferty turystycznej na rynku polskim. Chcemy, żeby Polacy mieli większą świadomość różnorodności naszej oferty turystycznej i żeby lepiej poznali naszą kulturę.

Read&Fly Magazine: Czy Polacy mogą spodziewać się bezpośrednich rejsowych połączeń lotniczych do Tunezji?
JE Sghaier Fatnassi, Ambasador Tunezji w Polsce:
Od przyszłego roku można spodziewać się prawdziwych zmian w sektorze turystyki: w ciągu dwóch ostatnich lat nastąpiło znaczne ożywienie w tunezyjskim sektorze turystyki głównie w związku z powrotem tradycyjnych rynków (francuski, brytyjski…) oraz rejsów wycieczkowych. W związku z tym, iż prawdopodobnie wejdzie w życie umowa otwartego nieba, liczba turystów w Tunezji znacząco wzrośnie. Obecnie bardzo ważną sprawą jest obniżenie kosztów podróży do naszego kraju, w szczególności kosztów transportu lotniczego. Tunezja zakończyła negocjacje z UE dotyczące umowy otwartego nieba. Umowa ta została już podpisana przez stronę tunezyjską. Dokument został przedłożony Komisji Europejskiej i czeka na podpis ze strony UE. Warto podkreślić, że w okresie kwiecień – październik odbywa się 26 lotów charterowych tygodniowo między Tunezją a różnymi miastami Polski. Wkrótce będą również dostępne loty rejsowe z Warszawy do Monastiru i na Djerbę; będą je obsługiwać tunezyjskie prywatne linie lotnicze „Nouvelair”. Turystyka jest jednym z filarów gospodarki tunezyjskiej, a jego udział w PKB wynosi 13,8% (2018). W tym samym roku sektor ten zapewnił utworzenie około 400 000 stanowisk pracy. Obecny sezon turystyczny odnotował znaczący wzrost. W tym roku 9 milionów turystów odwiedziło Tunezję, tj. o 15 % więcej w stosunku do roku 2018 roku.

O autorze

Grzegorz Micuła

Dziennikarz, podróżnik, fotograf, przewodnik i licencjonowany pilot wycieczek. Autor ponad trzydziestu przewodników m.in. po Cyprze, Balearach, Szwecji, Tunezji, Wilnie, Ukrainie i Polsce. Pracował m.in. dla miesięczników Poznaj Świat, Podróże, Voyage, Obieżyświat, VIP, Kaleidoscope, Magazyn All Inclusive.