Punkt Widzenia

Wakacje Polaków

Tylko połowa Polaków wyjedzie w tym roku na wakacje. Letnie podróże tracą na popularności. Z najnowszego badania Diners Club Polska wynika, że w tym roku na wakacje wyjedzie niecałe 54 proc. Polaków. W porównaniu do 2018 r. jest to spadek o ponad 15 pkt. proc. Uszczupleniu ulegną także portfele turystów. Respondenci najczęściej będą odpoczywać w kraju.

W 2019 r. może czekać nas gorszy sezon turystyczny. Na wakacje wyjedzie tylko co drugi Polak. Najchętniej nasi rodacy będą spędzać urlop na terenie kraju – 35,5 proc. Drugim najpopularniejszym kierunkiem są pozostałe państwa Unii Europejskiej. W dalszą podróż, poza UE, wybierze się 7,5 proc. Ankietowanych, z czego 3,4 proc. wyjedzie poza Stary Kontynent – wynika z badania Diners Club Polska. W miejscu zamieszkania zostanie ponad 37 proc. respondentów, a 9,2 proc. jeszcze nie ma sprecyzowanych planów na wakacje.

– Tegoroczne wyniki są mniej optymistyczne. W zeszłym roku blisko 70 proc. badanych planowało wakacyjny wyjazd. Ponad 41 proc. chciało spędzić go w Polsce, natomiast 27,5 proc. na urlop wybrałaby się za granicę. W porównaniu do 2018 r., więcej osób wyjedzie tylko do miejsc, które leżą na Starym Kontynencie ale poza UE – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.

Na wakacje wyjedzie najwięcej 40-latków
Chęć wyjazdu i wybór kierunku determinuje m.in. wiek. Pod tym względem przodują 40-latkowie – na wakacje uda się blisko 74 proc. ankietowanych z tej grupy. Chętnie (64,5 proc.) urlop planują także osoby w wieku 30-39 lat.
– W dalszą podróż, poza granicę Polski, wyjedzie najwięcej osób młodych, w wieku 18-29 lat – prawie 28 proc., z czego 13,5 proc. uda się poza Europę. Co ciekawe, osoby w tym przedziale wiekowym są także najbardziej niezdecydowane, prawie 30 proc. nie ma jeszcze sprecyzowanych planów. Może to wynikać z tego, że młodzi ludzie często podejmują decyzje na krótko przed wyjazdem lub szukają ofert specjalnych na ostatnią chwilę – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.
Na przeciwnym biegunie są osoby starsze. Nigdzie nie wyjedzie aż 61,5 proc. 60-latków i prawie 57 proc. osób w wieku 70 lat i powyżej.

Beneficjenci 500 plus częściej wyjeżdżają
Jak wynika z badania Diners Club Polska na wakacje częściej pojadą beneficjenci programu Rodzina 500 plus. Podobnie jak rok temu, deklaruje tak blisko 72 proc. respondentów z tej grupy, z czego co czwarty pojedzie za granicę. W przypadku osób, które nie pobierają świadczenia, urlop zaplanowało aż o 26 pkt. proc. mniej, natomiast tylko prawie co szósty wyjedzie poza kraj.

Na wakacje nie uda się w tym roku także blisko co drugi mieszkaniec wsi. Co trzeci spędzi urlop w kraju, a poza Polską odpoczywać będzie tylko 15 proc. Najczęściej w podróż latem wyjadą mieszkańcy dużych miast (250-500 tys. mieszkańców) oraz metropolii (powyżej 500 tys. mieszkańców) – prawie 60 proc. badanych.

Chudszy portfel na wakacjach
Zmiany widać także w planowanych budżetach. Blisko połowa ankietowanych (49,1 proc.) chce się zmieścić w kwocie do 1 tys. zł na osobę. Jest to wzrost o 15,3 pkt. proc. względem ubiegłego roku, gdy najpopularniejszym budżetem było 1-2 tys. zł. Z drugiej strony rośnie grupa turystów, która wyda więcej. Z 14,3 do 17,8 proc. urósł odsetek badanych z zaplanowanym budżet między 2 a 4 tys. zł. Natomiast 8,3 proc. Polaków planuje wydać powyżej 4 tys. zł na osobę.

– Różnice w planowanych budżetach wynikają z kilku aspektów. Jednym z nich są zmiany w samych kierunkach wyjazdów. Mniejszy odsetek stanowią wyjazdy za granicę, a urlopy krajowe można zaplanować z niższym budżetem. Z drugiej strony, więcej turystów, którzy wybiorą się w dalszą podróż, przekroczy granice UE, co może tłumaczyć wzrost dużych budżetów – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska. – Kolejnym aspektem jest ciągła profesjonalizacja w organizacji podróży, szczególnie samodzielnych. Na rynku mamy szereg różnego rodzaju narzędzi jak np. platforma ClubMiles, w której szybko i wygodnie znajdziemy lot i zarezerwujemy hotel. Dodatkowo, niektóre instrumenty, jak m.in. karty płatnicze, oferują specjalne udogodnienia dla podróżników, np. ubezpieczenia turystyczne w pakiecie. To pozwala sprawniej i przede wszystkim taniej zorganizować całą podróż.

Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych
25-26 kwietnia 2019 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej grupie 1100 pełnoletnich Polaków.
————————————————————————————————————————–
Diners Club Polska jest jedynym niebankowym wydawcą na terenie Polski, który wydaje karty obciążeniowe i kredytowe, z okresem bezodsetkowym do 59 dni i atrakcyjnym oprocentowaniem kredytu karty w wysokości od 6 proc. Karty Diners Club są dedykowane małym i średnim firmom, przedstawicielom wolnych zawodów i aktywnym podróżnikom, oraz wszystkim, którzy cenią wygodę i bezpieczeństwo. Są akceptowane w ponad 29 mln punktów handlowo-usługowych i bankomatach w ponad 190 państwach. Jest częścią Diners Club International, najstarszego wydawcy kart płatniczych i jednej z największych oraz najbardziej znanych niebankowych instytucji na świecie.
Więcej informacji na stronie: www.dinersclub.pl

O autorze

Grzegorz Micuła

Dziennikarz, podróżnik, fotograf, przewodnik i licencjonowany pilot wycieczek. Autor ponad trzydziestu przewodników m.in. po Cyprze, Balearach, Szwecji, Tunezji, Wilnie, Ukrainie i Polsce. Pracował m.in. dla miesięczników Poznaj Świat, Podróże, Voyage, Obieżyświat, VIP, Kaleidoscope, Magazyn All Inclusive.