Kierunki

Włoskie smaki

Parmigiano reggiano, mozzarella czy pecorino – takie sery znane są dziś już nie tylko kulinarnym pasjonatom, ale nawet średnio orientującym się konsumentom. Podobnie jest z wędliną Prosciutto di Parma, balsamicznym octem z Modeny czy wieloma rodzajami win. Szczegóły ich produkcji okrywa często tajemnica, a skład jest ściśle określony.

Muszą pochodzić z określonych miejsc, a certyfikaty Chronionej Nazwy Pochodzenia to gwarancja najwyższej jakości i smaku. Włochy szczycą się największą ilością takich wyrobów w całej Unii Europejskiej, a zainteresowanie nimi systematycznie rośnie – także u nas.

Włochy = dobre jedzenie

Turyści, dla których miejscowa kuchnia jest równie ważna jak zwiedzanie zabytków, coraz częściej wybierają podróże szlakiem wina (jest tych szlaków we Włoszech 137), szlakami oliwy (z poznawaniem procesów jej tłoczenia),  sera (z poznawaniem produkcji parmezanu), czy szlakiem gajów cytrusowych na Sycylii. Certyfikacja produktów pozwala mieć pewność, że to co trafi na nasz talerz jest prawdziwym włoskim jedzeniem, a szef kuchni korzystający z takich produktów ma sukces zapewniony. Kultowym włoskim jedzeniem jest szynka Prosciutto di Parma i ser Parmigiano Padano.

Jakość: wyzwanie dla branży spożywczej

Specjalnie oznaczone, pochodzące z Włoch produkty spożywcze budzą pozytywne skojarzenia, także i u nas.
– Dziś polski konsument jest znacznie bardziej wymagający niż jeszcze kilka lat temu. Szuka produktów wysokiej jakości. Coraz częściej jest też świadomy, jak oznaczone są te, które charakteryzują się wysoką jakością i które, w związku z tym, warto wybierać – dodaje Antonino Mafodda, dyrektor Italian Trade Agency (https://www.ice.it) – Agencji Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich i zwraca uwagę, że jednymi z takich oznaczeń są Chroniona Nazwa Pochodzenia ChNP (wł. DOP), Chronione Oznaczenie Geograficzne ChOG (wł. IGP) czy Gwarantowana Tradycyjna Specjalność GTS (wł. STG), a w stosunku do win – DOC, DOCG, IGT. Włochy poszczycić się tu mogą największą liczbą produktów w Unii Europejskiej – aż 299 artykułami spożywczymi i 523 winami. Najbardziej znane przykłady takich produktów to: sery Parmigiano Reggiano, Grana Padano, Gorgonzola i Mozzarella di Bufala Campana, szynka Prosciutto di Parma, ocet balsamiczny z Modeny, czerwona pomarańcza z Sycylii, kiwi z Lacjum czy winogrona deserowe z Canicattì.

Klucz do rozróżnienia prawdziwych włoskich produktów

Znak Chroniona Nazwa Pochodzenia to gwarancja jakości zastrzeżona tylko dla produktów z konkretnego obszaru produkcji. Wyroby z tym oznaczeniem są wytwarzane wg określonych standardów, nad przestrzeganiem których stoją specjalne konsorcja. Produkt z takim oznaczeniem to klucz do rozróżnienia prawdziwego włoskiego produktu (Made in Italy) od imitacji. Wartość włoskiego eksportu produktów ze znakami DOP, IGP i STG w 2018 r. wyniosła prawie 9 mld euro (8,8 mld euro). O blisko 2 procent wzrósł w stosunku do 2018 r. import oryginalnych produktów spożywczych z Włoch. Według szacunków, wartość sprowadzonych do Polski produktów spożywczych, takich jak: makarony, sery, kawa, wędliny czy oliwa, ale także świeżych owoców i warzyw, wyniesie w tym roku 934 mln euro (w porównaniu do 917 mln euro w 2018 r.). Konsumenci w Polsce coraz częściej wykorzystują prawdziwe produkty z Italii, mając na uwadze ich wysokie walory smakowe oraz zdrowotne.

Makaron, pomidory, wino…

– Polacy w coraz większym stopniu wybierają oryginalne wyroby z Włoch. Nic dziwnego, bowiem świadomość ich wartości i jakości staje się coraz bardziej powszechna, zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę otwarcie tutejszych konsumentów na nowe smaki i walory zdrowotne – mówi Antonino Mafodda, dyrektor Italian Trade Agency – Agencji Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich.
W ciągu ostatnich 5 lat eksport włoskich produktów spożywczych do Polski rósł średnio w tempie bliskim 8 procent. Polscy konsumenci włączyli do swojego menu włoskie warzywa i owoce, a także artykuły spożywcze stanowiące bazę wielu dań. Chodzi przede wszystkim o makaron. Włochy są liderem w dostarczaniu go do Polski. Wartość jego eksportu do nas w 2019 roku wyniesie prawie 35 mln euro (blisko 40-procentowy udział w polskim rynku). Podobnie jest z przetworzonymi pomidorami. Wartość ich eksportu nad Wisłę wyniesie prawie 80 mln euro, a Włochy z 25-procentowym udziałem w rynku są głównym ich dostawcą. Italia jest także w czołówce krajów, z których sprowadza się do Polski m.in. wino, czekoladę, kawę, oliwę, sery i wędliny, a także świeże winogrona czy kiwi.

Fot.: https://upload.wikimedia.org/

O autorze

Alicja Micuła

Przewodniczka świętokrzyska, pilotka wycieczek, dziennikarka. Członek Stowarzyszenia Dziennikarzy Podróżników Globtroter.