wtorek, 29 listopadaRead&Fly Magazine – inspiracje na wakacje

Most Pelješac na południu Chorwacji otwarty

Most Pelješac, który połączył półwysep o tej samej nazwie oraz Dubrownik z pozostałą częścią Chorwacji został oficjalnie otwarty 26 lipca 2022 roku. Jest to największa i najważniejsza inwestycja drogowa w tym kraju.

Most Pelješac sprawił, że do Dubrownika można już dojechać bez konieczności tranzytu przez Bośnię i Hercegowinę. Wieloprzęsłowy Most Pelješac ma długość 2,4 km, szerokość 21 m i 55 m. wysokości. Wytrzymuje podmuchy wiatru o prędkości 180 km/h. Biorąc pod uwagę wysokość i szerokość konstrukcji przęsła, Droga wodna pod mostem jest otwarta dla dużych statków wycieczkowych w kierunku miasta Neum (Bośnia i Hercegowina). Na moście jest czteropasmowa droga, z jednym pasem ruchu i jednym pasem do zatrzymania z każdej strony, drogi dojazdowe do mostu mają długość 12 km. Zbudowano także dwa mniejsze mosty (0,51 km i 0,008 km), oraz jeden wiadukt (0,16 km), dwa tunele (0,5 km i 2,47 km) oraz dwa miejsca do odpoczynku. Wokół miasta Ston planowana jest także obwodnica o długości 7,9 km, obejmująca dwa tunele, most, wiadukt i pętlę. Nowy most skróci czas przejazdu między dwoma punktami chorwackiej drogi krajowej D8, do 20 minut, podczas gdy do tej pory trwał ponad godzinę.

„Budowa Mostu Pelješac jest jednym z najważniejszych projektów strategicznych w historii Chorwacji. Jego budowa połączyła południe Chorwacji z resztą kraju co oznacza jeszcze lepszą dostępność komunikacyjną Dubrownika, naszej turystycznej perły i jednej z najpopularniejszych chorwackich destynacji, ale także całego półwyspu Pelješac. Od teraz podróżowanie po tej części kraju będzie o wiele bardziej praktyczne i przyjemne” – powiedział dyrektor generalny Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, Kristjan Staničić.

Most Pelješac/Igor Kralj/PIXSELL/Chorwacka Wspólnota Turystyczna

Most Pelješac wart miliony

Łączna wartość inwestycja to 526 mln euro przy czym udział środków europejskich w finansowaniu wynosi 357 mln euro. Poza historycznie ważnym faktem, że po ponad 300 latach Republika Chorwacji została ponownie połączona na całej swojej długości, ostatecznym celem tego projektu było również ułatwienie dostępu do regionu Dubrownika w ramach przygotowań do wejścia do strefy Schengen oraz wzmocnienie spójności regionalnej, a także połączeń transportowych regionu z ważnymi ośrodkami poza nim. Most zaprojektował Marjan Pipenbaher.
Architekt uważa most za dzieło swojego życia.

„Ten most jest megakonstrukcją, ale nie tylko ze względu na swój rozmiar i długość. Po pierwsze, został wybudowany na obszarze sejsmicznym południowej Dalmacji, gdzie często występują trzęsienia ziemi. Po drugie, znajduje się miejscu, w którym występują silne burze i porywiste wiatry. Wszystko to musiało zostać wzięte pod uwagę podczas planowania i samej budowy”. Pipenbaher dodaje, że jest to jeden z najbardziej wymagających mostów na świecie: „zalicza się do pięciu największych i najbardziej wymagających mostów w Europie wybudowanych od początku wieku. Wszystkie to mosty high-tech, o długości ponad 2 km. To most zaliczany również i do najbardziej wymagających technicznie na świecie” – powiedział architekt Marjan Pipenbaher.

Fot: Dubrovnik-neretva county tourist board/Chorwacka Wspólnota Turystyczna

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *