W minionym roku w Polsce ruch pasażerski osiągnął poziom 59,5 mln odprawionych podróżnych, co stanowi wzrost o 15,6% w porównaniu do 2023 r. i aż o 22% więcej niż w 2019 r. Lotnisko Chopina w Warszawie zanotowało rekordowe wyniki, odprawiając ponad 21,3 mln pasażerów, czyli o 15,1% więcej niż rok wcześniej.
Warto podkreślić, że Lotnisko Chopina w Warszawie odpowiada za 36% całego ruchu lotniczego w Polsce, a wraz z pozostałymi lotniskami zarządzanymi przez PPL (RDO i IEG) i tymi, w którym jest większościowym udziałowcem (KRK) odpowiadają za aż 55% całkowitego ruchu pasażerskiego w kraju.
Polskie lotniska regionalne również odnotowały imponujące wyniki w minionym roku – obsłużyły blisko 38 mln podróżnych, co oznacza wzrost o 14,4% w stosunku do 2023 r. i aż o 26,2% względem 2019 r. Dzięki temu porty regionalne odpowiadają obecnie za 64% ruchu lotniczego w Polsce.
– Polskie lotniska nie tylko wróciły do liczb sprzed pandemii, ale je pobiły… Polskie lotniska w 2024 r. obsłużyły 22 proc. więcej pasażerów niż w 2019 r., wyprzedzając wielokrotnie Europę pod tym względem. Ale spójrzmy jeszcze na inne, ważniejsze dla polskiej gospodarki liczby. W 2020 r. Artur Tomasik, prezes Katowic Airport mówił o planach inwestycji w polskich lotniskach regionalnych na kwotę 3 mld zł. A jak jest dzisiaj? 3 mld to plan inwestycyjny tylko Krakowa, do tego 1,5 mld w Katowicach, 0,5 mld w Modlinie. To są inwestycje w rozwój tych portów – 5 mld zł i mówimy tylko o trzech portach regionalnych. Do tego dochodzi modernizacja Lotniska Chopina i projekt CPK. Inwestycje w polskie lotnictwo, w polskie porty regionalne są dziś też, podobnie jak wyniki polskich lotnisk na historycznych poziomach – mówi Marcin Danił, Członek Zarządu ds. finansowo-handlowych Polskich Portów Lotniczych SA (PPL SA)

Lotniska regionalne coraz popularniejsze
– Pasażerowie coraz częściej wybierają lotniska regionalne. Nasze porty mają bogatą i dobrze przygotowaną ofertę, co znajduje odzwierciedlenie w wynikach. Dziś polskie lotniska regionalne są silniejsze niż przed pandemią, obsłużyły ponad 26 proc. więcej pasażerów niż w 2019 roku. – powiedziała dr Anna Midera, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Łódź i Prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
Wartość dodana generowana przez lotniska w Polsce wynosi około 14 miliardów euro rocznie, a sektor ten zapewnia blisko 500 tysięcy miejsc pracy. Eksperci są zgodni co do tego, że kluczowym wyzwaniem na najbliższe lata będzie nie tylko rozwój infrastruktury, ale także dostosowanie jej do rosnących wymagań ekologicznych i technologicznych, a także zapewnienie harmonijnej współpracy pomiędzy różnymi podmiotami rynku lotniczego.
– Lotnictwo w Europie rozwija się dziś w dwóch prędkościach – podczas gdy cały rynek osiągnął poziom 2,5 miliarda pasażerów, przekraczając wyniki z 2019 roku o 1,8%, sytuacja poszczególnych krajów jest zróżnicowana. Polska odnotowała dynamiczny wzrost do 59,5 mln pasażerów, co stanowi aż 22% więcej niż przed pandemią, jednak połowa europejskich lotnisk wciąż nie wróciła do poziomów sprzed kryzysu. Transformacja ESG stanowi jedno z największych wyzwań dla sektora lotniczego w nadchodzących latach. Kluczowym dokumentem w tym zakresie jest najnowszy raport Destination 2050, który wskazuje cztery filary redukcji emisji w lotnictwie. Największy potencjał w tym zakresie mają paliwa alternatywne (SAF), które mogą odpowiadać za 56% redukcji emisji. Nowe technologie lotnicze, takie jak bardziej efektywne silniki i napędy hybrydowe, pozwolą zmniejszyć emisję o 27%. Mechanizmy ekonomiczne, w tym systemy kompensacji i opłaty środowiskowe, wniosą 12%, natomiast usprawnienie zarządzania ruchem lotniczym umożliwi redukcję o 6%. – powiedział podsumowując debatę Adam Sanocki, Członek Zarządu ds. strategii i komunikacji PPL S.A.

Centralny Posty Komunikacyjny
– Centralny Port Komunikacyjny i Polskie Porty Lotnicze mają wspólny cel – stworzenie nowoczesnego, efektywnego i skoordynowanego systemu lotniskowego w Polsce, który sprosta dynamicznie rosnącemu popytowi na podróże lotnicze. Współpraca CPK i PPL jest fundamentem powodzenia tego projektu. – zapowiada dr Filip Czernicki, prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Zdjęcia: Ewa Ploplis