Madera jest coraz częściej wybieranym kierunkiem wakacyjnym. W ubiegłym roku archipelag odwiedziło 139 tys. turystów z Polski, co daje nam miejsce w TOP 5 odwiedzających wyspę wiecznej wiosny.
Visit Madeira we współpracy z Travel Advance zorganizowało wieczór promocyjny dla polskich dziennikarzy. Wszystko po to, by pokazać ofertę turystyczną Madery i przybliżyć atrakcje archipelagu. Udział w wydarzeniu wziął Bernardo Gonçalves, przedstawiciel Biura Promocji Madery, a prezentację poprowadziła Wiktoria Grabowska z Advance Travel. Inspiracją spotkania był spot reklamowy promujący archipelag. Pokazuje on, że Madera nie jest tylko jedną wyspą, jak czasem funkcjonuje w świadomości turystów, ale archipelagiem siedmiu zróżnicowanych krajobrazowo i pod względem atrakcji wysp. Goście spotkania mieli okazję poznać różne formy spędzania czasu – od Madery Dzikiej dla miłośników natury i trekkingu, przez Maderę Smaków dla kulinarnych odkrywców, aż po Maderę Luksusową, Slow Life, Kreatywną, Aktywną i Klasyczną, łączącą najważniejsze atrakcje archipelagu.
Polska wśród TOP 5 kluczowych rynków
W 2024 roku Maderę odwiedziło niemal 2,5 miliona zagranicznych gości (wzrost o 6,2 proc.), z czego aż 139 tysięcy stanowili Polacy – to rekordowy wynik i wzrost o 18% w porównaniu z rokiem poprzednim, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu tym kierunkiem. Polacy są na czwartym miejscu wśród zagranicznych turystów odwiedzających Maderę, za Niemcami, Brytyjczykami i Francuzami, stanowiąc 7% całkowitej liczby odwiedzających wyspę zagranicznych gości. Rosnąca popularność wyspy wśród Polaków to efekt coraz większej liczby bezpośrednich połączeń lotniczych oraz rosnącej świadomości unikalnych atrakcji Madery wśród naszych rodaków. Trend wzrostowy możemy zaobserwować także w sezonie 2025: w pierwszej połowie roku Maderę odwiedziło 86 tys. turystów z Polski, czyli o 30 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. To największa dynamika spośród wszystkich krajów z pierwszej dziesiątki rynków źródłowych.

Poncha – napój tradycji i gościnności
Po oficjalnej części spotkania dziennikarze pod kierunkiem gospodarzy uczestniczyli w warsztatach przygotowywania ponchy – tradycyjnego lokalnego napoju, będącego symbolem gościnności i kultury Madery. To orzeźwiający koktajl alkoholowy, który można znaleźć w wielu poncha-barach i restauracjach na Maderze. Drink ten pojawił się na archipelagu w XVIII wieku za sprawą mieszkańców wioski Camara de Lobos i pierwotnie traktowany był jako lekarstwo na przeziębienie, ale z czasem stał się integralną częścią kultury i tradycji maderczyków. Składnikami tradycyjnej ponchy są świeżo wyciśnięty sok z owoców cytrusowych głównie z cytryny i pomarańczy, miód oraz lokalny rum. Do ponchy można też dodać inne owoce i zioła np: miętę, marakuję czy melona, urozmaicając jej smak.

Wyspa na szlaku odkrywców
Dzięki łagodnemu klimatowi Madera często nazywana jest wyspą wiecznej wiosny, i może być atrakcyjnym kierunkiem wakacyjnym przez cały rok. To także idealny kierunek dla miłośników przyrody, aktywnego wypoczynku i wyjątkowych krajobrazów, jak również dla osób zainteresowanych historią. Odwiedził ją przed podróżą do Ameryki Krzysztof Kolumb, wypoczywał tu marszałek Józef Piłsudski, a dawna legenda wiąże z Maderą także Władysława Warneńczyka.
Przyroda i adrenalina
W 2024 roku już po raz dziesiąty z rzędu Madera została uznana za „Najlepszy wyspiarski kierunek wakacyjny na świecie” w prestiżowym plebiscycie World Travel Awards. Wyspa słynie z dbałości o turystykę zrównoważoną oraz bogate dziedzictwo kulturowe. Stolica Madery, Funchal, znalazła się w czołówce europejskich miast z najczystszym powietrzem według Europejskiej Agencji Środowiska. Funchal to miasto z kolorowym targiem Mercado dos Lavradores i ogrodami pełnymi egzotycznych roślin. Warto wjechać kolejką linową na wzgórze Monte i zjechać słynnymi wiklinowymi saniami, które pędzą ulicami prowadzącymi w dół miasta. Miłośnicy natury znajdą na Maderze setki szlaków trekkingowych – od spacerów nad urwiskami Cabo Girão po trudniejsze wejścia na Pico Ruivo, najwyższy szczyt wyspy. Miłośnicy aktywnego wypoczynku znajdą tu bogatą ofertę sportową, w tym kolarstwo górskie, wspinaczkę i kanioning. Żeglarze, surferzy i nurkowie szukają fal i podwodnych raf, a ci, którzy wolą spokój, wybierają rejsy, podczas których można obserwować delfiny i wieloryby.




Wino żeglarzy, które podbiło świat
Madera słynie z trunku, który nosi jej imię – wina madera. Jego wyjątkowość polega na procesie starzenia w wysokiej temperaturze. W dawnych czasach beczki przewożone na statkach krążyły przez tropiki – upał i kołysanie sprawiały, że wino nabierało głębi. Smak madery różni się w zależności od szczepu winogron: od wytrawnego sercialu, przez półsłodkie verdelho, aż po bogaty, słodki malvasia. To wino, które nie starzeje się po otwarciu – jego moc i aromat potrafią przetrwać miesiące, co czyni je unikalnym w świecie win.
Gościnność i smak
Madera to także kuchnia. Można delektować się lokalnymi specjałami, świeżymi produktami oraz winami o światowej renomie: świeże owoce morza, grillowane espetady z wołowiny, pieczywo bolo do caco z masłem czosnkowym i oczywiście kieliszek lokalnego wina. Atmosfera wyspy jest spokojna, a mieszkańcy słyną z gościnności. Madera tętni życiem przez cały rok, oferując bogaty kalendarz wydarzeń, takich jak Karnawał (luty/marzec), Festiwal Kwiatów (maj), Festiwal Atlantyku (czerwiec), Festiwal Wina (wrzesień) oraz spektakularny Sylwester z jednym z największych pokazów sztucznych ogni na świecie.
Jak dotrzeć na Maderę z Polski? Dzięki rozwiniętej siatce połączeń lotniczych podróż z Polski na Maderę zajmuje ok. 5 godzin. Obecnie dostępne są loty bezpośrednie: z Gdańska, Katowic, Poznania i Warszawy.
fot: Grzegorz Micuła/Read&Fly Magazine