Lotnisko Warszawa-Radom już dziś otwiera swoje podwoje dla pasażerów. Z budowanego od kilku lat lotniska w Sadkowie koło Radomia noszącego obecnie nazwę Port Lotniczy Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku odlecą pierwsze samoloty.
Dawne lotnisko wojskowe położone jest na południowo wschodnich przedmieściach Radomia około 4 kilometry od centrum miasta i ponad sto kilometrów na południe od od Warszawy. Nowe lotnisko ma być portem zapasowym dla Warszawskiego Okęcia.
Nieco historii
Port lotniczy w Radomiu rozpoczął działalność w maju 2014 r. Miasto zainwestowało w jego utworzenie 113 mln zł. Przez krótki czas loty odbywały się m.in. do Pragi, Rygi i Berlina.
Z radomskiego lotniska skorzystało zaledwie 670 pasażerów w pierwszym roku i prawie 11 tysięcy trzy lata później. To zdecydowanie za mało, żeby przedsięwzięcie było opłacalne. W 2017 r. lotnisko zawiesiło działalność i zbankrutowało
Pasażerów nie było zapewne m.in. ze względu na złe połączenia komunikacyjne. Radom znajduje się stosunkowo blisko Warszawy, z jej dwoma portami lotniczymi a w odległości niecałych 150 km od Radomia znajdują się również dwa inne lotniska: w Łodzi i Lublinie. W efekcie regularne loty z Radomia odbywały się zaledwie przez dwa i pół miesiąca. Radomskie lotnisko było za małe i położone za blisko Warszawy (konkurencja Modlina i Okęcia), a jednocześnie za daleko, bo nie można szybko dojechać ze stolicy autobusem lub koleją.
W 2018 roku Port Lotniczy Radom został on sprzedany Państwowemu Przedsiębiorstwu „Porty Lotnicze” za 12,7 mln złotych.
PPL „Porty Lotnicze, które kupiło upadające lotnisko Radom-Sadków podjęło decyzję o wyburzeniu zbudowanego cztery lata wcześniej terminala i wybudowaniu go raz jeszcze od zera, z większym rozmachem. Pomysł ten od początku był krytykowany i przez opozycję, i przez ekspertów rynku lotniczego, którzy podkreślali, że nie ma on uzasadnienia biznesowego. Przez kilka lat praktycznie nikt nie chciał latać z Radomia. Były wątpliwości czy tym razem będzie inaczej.
Politycy rządzącej partii z okręgu radomskiego Marek Suski i Adam Bielan przekonywali, że radomskie lotnisko to świetny pomysł biznesowy i inwestycja, która może przejąć część ruchu z Okęcia i stać się bazą dla tanich linii lotniczych. Ciekawie sens istnienia lotniska przedstawiał poseł Marek Suski, który poniekąd słusznie argumentował, że położony na południe od Warszawy Radom jest doskonałą lokalizacją bo jest stamtąd bliżej do Egiptu, gdzie latają polscy turyści. Rzeczywiście, z Radomia leci się do Afryki kilkanaście minut krócej niż z Okęcia, więc „mądrość” posła stała się hitem internetu.
Suski powiedział też, że:
Razem z posłem Adamem Bielanem poszliśmy do premiera Jarosława Kaczyńskiego, aby przekonać go do powstania lotniska w Radomiu. Prezes powiedział wtedy: Radom to miasto, które poniosło ogromne straty w okresie PRL, były wydarzenia czerwcowe, ścieżki zdrowia, potem zabrano Radomiowi status miasta wojewódzkiego (…). Zrobimy wszystko, by pokazać mieszkańcom Radomia, że nowe władze dbają o to miasto (…) Budowa tego lotniska to jest dowodem na to, że chcemy się bohaterom radomskiego czerwca odwdzięczyć za tę piękną kartę w historii Polski”.
Opinia Jarosława Kaczyńskiego i chęć „dowartościowania” Radomia zastąpiła analizy ekonomiczne oraz strategię lotniczą, niezbędne, jakby się mogło wydawać przy podejmowaniu decyzji zwłaszcza kiedy chodzi o kilkusetmilionowe inwestycje, decydujące o gospodarce państwa. Trudno oprzeć się wrażeniu, że projekt budowy lotniska w Radomiu jest decyzją polityczną.
Michael O’Leary, prezes linii Ryanair, który znany jest z tego, że w bawełnę owijać nie lubi, gdy został zapytany o lotnisko w Radomiu w odpowiedział: Budowa lotniska pośrodku niczego to jeden z najgłupszych pomysłów w historii Polski, który przypomina działania komunistów w latach 50-tych XX wieku. Zamiast inwestować w Modlin, polski rząd marnuje miliardy z kieszeni podatników na budowę pałacu, z którego nikt nie będzie latał.
Super terminal
Tym niemniej w Radomiu powstał przestronny, nowoczesny i wyjątkowo komfortowy terminal pasażerski. Duża przestrzeń – 30 tys. metrów kwadratowych – zapewni wygodę, a nowoczesne rozwiązania sprawną odprawę pasażerów. W terminalu jest 30 stanowisk odprawy check-in i osiem bramek kontroli bezpieczeństwa. Na radomskim lotnisku zaprojektowanym z myślą o rodzinnych wakacjach zna się strefy rozrywkowe, restauracje, sklepy i punkty usługowe. Z myślą o pasażerach udostępnione będzie darmowe szybkie Wi-Fi. Poza świadczeniem standardowych usług lotniskowych, terminal będzie miejscem do spędzania wolnego czasu, edukacji oraz atrakcją turystyczną.
Terminal przewidziany jest na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie (z możliwością rozbudowy do 9 mln pasażerów – zarezerwowano na to miejsce obok). Przebudowana droga startowa (przedłużona została o 500 m – do 2500 m) i płyta postojowa umożliwi obsługę samolotów takich jak Boeingi 737 oraz Airbusy A 320. Koszty budowy lotniska są prawie 2 razy wyższe niż pierwotnie zakładano, zamiast nieco ponad 420 mln PLN, PPL szacuje, że lotnisko będzie kosztowało nawet 800 mln PLN.
Budynek terminala wykonano z najwyższej jakości materiałów. Antracytowa elewacja, wysokość i kubatura pomieszczeń terminala robi wrażenie zwłaszcza w porównaniu z ciasnym i niedoinwestowanym Modlinem.
Według prognoz, port lotniczy Warszawa-Radom obsłuży w tym roku ok. 200 tysięcy pasażerów.
Nowe lotnisko w Radomiu ma być ściśle powiązane z lotniskiem Chopina w Warszawie i pełnić rolę portu uzupełniającego. Podkreśla to nowa nazwa: Port Lotniczy Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku.
Dokąd polecimy z Radomia?
Polskie Linie Lotnicze LOT, które obecnie są jedynym przewoźnikiem regularnym na lotnisku Warszawa-Radom, oferują na razie ograniczoną liczbę połączeń na kierunkach regularnych: Kopenhaga, Paryż, Preweza, Rzym, Tirana i czarterowych: Antalya, Burgas, Dżerba, Monastyr, Taba i Warna. Wysyłanie swoich kilentów z radomskiego lotniska zadeklarowały biura: Coral Travel, Exim Tours, Greckie Podróże, GTS, Itaka, Nekera, Rego-Bis, Sun&Fun oraz TUI.
Połączenie lotniska z dworcem kolejowym w Radomiu zapewnią dwie linie autobusowe 5 i 14.
Pasażerowie rejsów z i do Lotniska Warszawa-Radom mogą skorzystać z przejazdów busami między Warszawą a Radomiem. Rozkład kursów dostosowany jest do siatki połączeń Lotniska Warszawa-Radom. Usługa będzie dostępna od pierwszego przylotu, czyli rejsu LOT-u z Paryża, 27 kwietnia. Połączenie to z okazji uruchomienia lotniska i będzie bezpłatne do 15 maja br. Do 15 maja bezpłatne będzie także korzystanie z parkingu lotniskowego.
Fot: Grzegorz Micuła/ Read&Fly/materiały prasowe Lotnisko Warszawa Radom