W Krakowie odbyła się czwarta edycja konferencji „Miasta Historyczne 3.0”. Dwudniowe wydarzenie (10-11 kwietnia) przyciągnęło ekspertów turystyki, naukowców i gości z wielu krajów.
W czasie debaty, podzielonej na kilka paneli tematycznych, uczestnicy konferencji wspólnie szukali odpowiedzi na pytania o przyszłość miast historycznych w dobie dynamicznych zmian społecznych, środowiskowych i technologicznych. W szerokim gronie uczestników byli m.in. przedstawiciele takich zagranicznych miast, jak: Braga, Edynburg, Berlin, Budapeszt, Wilno oraz przedstawiciele polskich ośrodków – Gdańska, Poznania, Wrocławia i Zamościa.
Tegoroczna edycja odbywała się pod hasłem „Turystyka w zrównoważonej transformacji miast: w poszukiwaniu realnego balansu”. Uczestnicy dyskusji analizowali m.in. zmieniające się preferencje turystów – zwłaszcza młodszych pokoleń – oraz wyzwania związane z dostosowaniem oferty turystycznej do ich oczekiwań. Był też panel poświęcony integracji ochrony środowiska z dziedzictwem kulturowym, a także tworzeniu innowacyjnych projektów łączących rekreację, turystykę i przyrodę.

– Turysta, który odwiedza miasto historyczne chce przy tej okazji poznać lokalne dziedzictwo przyrodnicze. Dlatego od kilku lat realizujemy w Krakowie strategię rozwoju zieleni – mówił Łukasz Pawlik, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie. – Dobrym przykładem jest tutaj chociażby zalew Zakrzówek. Dawniej ten obszar był przestrzenią inwestycyjną, a obecnie z uwagi na walory przyrodnicze stał się turystyczną atrakcją. Przyciąga polskich i zagranicznych turystów, którzy chcą zobaczyć wyjątkowe miejsce – dodał.

Eksperci podjęli również temat rozwoju życia nocnego w miastach, próbując wypracować model uwzględniający potrzeby zarówno mieszkańców, jak i turystów. Międzynarodowa Konferencja „Miasta Historyczne 3.0” odbywa się w Krakowie co dwa lata – od 2018 roku. Poprzednie edycje to: „Mieszkańcy a odwiedzający – w poszukiwaniu jakości i komfortu” (2018), „W poszukiwaniu turysty premium” (2020) oraz „Miasta przyjazne turystyce – w poszukiwaniu nowego modelu atrakcyjności” w 2022 r.