Strona główna » Barometr SOIT

Barometr SOIT

Grzegorz Micuła
7 minuty czytania

2 września br. w warszawskim hotelu InterContinental odbyła się konferencja prasowa Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel (SOIT), podczas której zaprezentowano wyniki jubileuszowej, 10. edycji Barometru SOIT Barometr SOIT, corocznego raportu podsumowującego kondycję rynku incentive travel w Polsce. Tegorocznym partnerem badania został Ebury Partners.


Barometr SOIT to pierwsza i jedyna w Polsce inicjatywa podejmująca wyzwanie systematycznego mierzenia rynku podróży motywacyjnych. Od 2014 roku, we współpracy z członkami stowarzyszenia, badanie pozwala monitorować kondycję i perspektywy branży incentive. Najnowsza edycja, przygotowana przez certyfikowaną agencję ABR SESTA, obejmuje wyniki za rok 2024 oraz prognozę na 2025. Dane zestawione z wcześniejszymi pomiarami pokazują, jak dynamicznie rozwija się ten segment rynku.
Gości wydarzenia powitała Agata Gościńska, Prezes SOIT, a wyniki przedstawił pomysłodawca badania i wiceprezes stowarzyszenia Krzysztof Pobożniak. wspierany przez Łukasza Adamowicza, przedstawiciela SOIT przy Radzie Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Agnieszkę Słowik, członkinię zarządu SOIT. Konferencję poprowadziła Grażyna Woźniczka, wiceprezes stowarzyszenia do spraw PR i komunikacji,
Gościem specjalnym był Minister Sportu i Turystyki Piotr Borys, który nie tylko z uwagą wysłuchał prezentacji, ale także odniósł się do kondycji i perspektyw branży incentive travel.
Partnerem wydarzenia było Saudi Tourism Authority. Od sześciu lat Arabia Saudyjska zaprasza turystów poszukujących niezapomnianych i niepowtarzalnych doświadczeń. To kraj dla tych, którzy cenią niezwykłą przyrodę, bogate dziedzictwo kulturowe, autentyczne spotkania oraz podróże poza utartymi szlakami. Kierunek ten może poszczycić się barwną tożsamością kulturową zakorzenioną w wielowiekowej tradycji. Państwo to z jednej strony pielęgnuje swoje zwyczaje i historię, a z drugiej – otwiera się na nowe formy wyrazu i rozwój. Dzięki temu odwiedzający mają szansę doświadczyć wyjątkowego połączenia autentyczności i nowoczesności.

W konferencji uczestniczyli przedstawiciele prasy branżowej i ogólnopolskiej, reprezentanci Travel Reps, globalnych sieci hotelowych, linii lotniczych oraz partnerów biznesowych.
SOIT zrzesza liderów rynku incentive travel. Obecnie stowarzyszenie skupia 29 członków zwyczajnych reprezentujących 22 agencje incentive travel, spełniające wysokie kryteria jakości, doświadczenia i bezpieczeństwa.
Dziesiąta jubileuszowa edycja Barometru pokazuje, że polskie agencje incentive travel skutecznie adaptują się do zmieniających się realiów gospodarczych i geopolitycznych, w tym wojny za wschodnią granicą oraz dynamicznych zmian makro- i mikroekonomicznych. Już drugi rok z rzędu raport uwzględnia również realizacje krajowe, które stanowią znaczącą część działalności agencji członkowskich.
Prezentowane dane stanowią nie tylko istotny punkt odniesienia dla branży, lecz także cenne źródło wiedzy dla partnerów biznesowych – linii lotniczych, globalnych sieci hotelarskich czy organizacji zajmujących się promocją destynacji turystycznych.
Najważniejsze wnioski
Liczba zagranicznych wyjazdów Incentive zrealizowanych przez agencje SOIT
• W roku 2019 liczba wszystkich wyjazdów wyniosła 826.
• W roku 2020 liczba wszystkich wyjazdów spadła do 193.
• W 2024 roku liczba wyjazdów w porównaniu z 2022 uległa podwojeniu i wynosiła 1321.
• W roku 2025 prognozowany jest wzrost liczby wyjazdów do ponad 1500 grup.
W 2024 roku 36 % agencji zrealizowało między 30 a 49 wyjazdów, a 14% powyżej 50 wyjazdów. Prognoza na 2025 pokazuje, ze odsetek wyjazdów powyżej 50 wzrośnie do 18 %

Z opracowania przygotowanego przez Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel wynika, że branża nie tylko w pełni odrobiła pandemiczne straty, ale bije kolejne rekordy.
W 2024 roku firmy zrzeszone w SOIT zorganizowały łącznie 1511 zagranicznych wyjazdów incentive, co oznacza wzrost o niemal 15% w porównaniu z rokiem poprzednim i aż ponad 680% w porównaniu z pandemicznym rokiem 2020. Prognozy na 2025 rok są jeszcze lepsze – branża spodziewa się dalszego wzrostu liczby wyjazdów.
Kluczowym trendem jest także znaczący wzrost budżetów. W przypadku wyjazdów do Europy aż 95% realizowanych projektów miało budżet przekraczający 6000 zł na osobę, a dla kierunków pozaeuropejskich aż 95% wyjazdów mieściło się w przedziale powyżej 10 000 zł. Jednocześnie aż 2/3 badanych firm odnotowało wzrost liczby zapytań od klientów.

O raporcie wypowiadał się także Jakub Makurat Country Manager Ebury na Polskę, który powiedział: – Firmy obecne na polskim rynku incentive Travel mają za sobą rekordowy rok w którym obroty branży przekroczyły kwotę 1 miliarda złotych według szacunków wskazanych w barometrze Solid 2024, to dobra informacja dowodzi że klienci chcą nadrobić czas stracony podczas pandemii. Turystyka odbudowuje swoją pozycję w gospodarce. Polacy, w tym także klienci firm incentive travel szukają nowych egzotycznych destynacji. Według danych głównego Urzędu Statystycznego tylko w roku 2023 Polacy wyjechali poza strefę Schengen aż 7,3 miliona razy a więc o 1/5 więcej niż poprzedzającym go roku 2022. Branża nabiera tempa profesjonalizuje procesy i metody zarządzania. Najważniejsze kwestie z którymi będą mierzyć się w najbliższych kwartałach przed przedstawiciele branży to: zarządzanie płynnością, opóźnienia i odwołane loty, wysoka zmienność na rynku walutowym, Niepewność gospodarcza, Oferowanie projektów.


Założone w 2009 roku przez Juana Lovato i Salvadora Garcję Ebury jest jednym z najszybciej rozwijających się globalnych fintechów. Zatrudnia ponad 17 00 pracowników w ponad 40 oddziałach biurach i spółkach zależnych w 29 krajach. W roku obrotowym 2024 Ebury osiągnęło globalne skonsolidowane przychody na poziomie ponad 211 milionów funtów.

    Rozwiązania Ebury dla firm z branży incentive. Płatności w 130 walutach. Korzyści dla firm: poprawa konkurencyjności i zmniejszenie kosztów transakcyjnych. Ebury umożliwia klientom z branży incentive sprawny odbiór pieniędzy w walutach egzotycznych dzięki możliwości otwierania globalnych kont walutowych z indywidualnym IBAN Ebury środki od zagranicznych kontrahentów również docierają szybciej a ich realizacja jest tańsza.
    Profesjonalna regionalna obsługa online i telefonicznie.
    Klienci Ebury mają dostęp do Dealing Room Service. Mają do dyspozycji ekspertów Ebury którzy oferują pomoc w zakresie między innymi zawierania transakcji walutowych otwierania walutowych kont i obsługi płatności zagranicznych. Klienci mogą korzystać z serwisu telefonicznego w języku polskim.
    Platforma Ebury Online działa obecnie w 11 wersjach językowych.
    Ebury To wiodący globalny fintech, który wspiera filmy w handlu i rozwoju na arenie międzynarodowej. Oferuje kompleksowy pakiet produktów w tym płatności międzynarodowe i odbiór należności, Zarządzanie ryzykiem walutowym i finansowanie handlu.


    Stowarzyszenie organizatorów incentive travel SOIT to organizacja zrzeszająca profesjonalistów branży incentive travel na polskim rynku działa od 2009 roku. S)IT zrzesza aktualnie 29 członków zwyczajnych reprezentujących 202 profesjonalne agencje incentive Travel . Wszystkie agencje zrzeszone w SOIT spełniają wysokie kryteria członkowskie zawarte w statucie, co sprawia że są wiarygodnymi i rzetelnymi partnerami w biznesie.
    Celem stowarzyszenia jest propagowanie incentive travel jako silnego i efektywnego narzędzia biznesowego poprzez integrację środowiska i reprezentowanie jego interesów i wizerunek branży. Szerzy wiedzę podnosi kompetencje wyznacza i promuje wysokie standardy realizowanych projektów incentive travel.


    Fot. Katarzyna Cegłowska / mat. prasowe

    You may also like

    Zostaw komentarz