Boom Supersonic Overture – jak będzie wyglądał Nowy Concorde?

Ujawniono projekt samolotu Boom Supersonic Overture, nazywanego Nowym Concordem*. Najszybszy samolot pasażerski na świecie, zoptymalizowany pod kątem szybkości i bezpieczeństwa, ma być produkowany od 2024 roku.

Pierwszy prototyp samolotu Boom Supersonic Overture prezentowano w październiku 2020 roku. Producent zapowiadał wówczas, że maszyna weźmie na pokład 75 osób i rozwinie prędkość 2099 km/h. Podróż z Londynu do Nowego Jorku miałaby trwać zaledwie 3,5 godziny. United Airlines już teraz zamówiły 15 samolotów Boom Supersonic Overture. 21 lipca tego roku na Farnborough International Airshow — największych pokazach lotniczych na świecie — Boom Supersonic ogłosił ważne kolejne szczegóły przedsięwzięcia budowy naddźwiękowych maszyn.

 

Overture będzie napędzany czterema silnikami zamontowanymi na skrzydłach, które umożliwią samolotowi rejs z prędkością 1,7 macha nad wodą i nieco poniżej 1 macha nad lądem. Ponadto czterosilnikowa konstrukcja zmniejsza hałas, a jednocześnie obniża koszty. Kadłub Overture ma większą średnicę z przodu samolotu i mniejszą z tyłu, by zminimalizować opór i zmaksymalizować efektywność zużycia paliwa przy prędkościach naddźwiękowych. Kształt skrzydeł ma zapewnić bezpieczeństwo i stabilność lotu przy każdej prędkości.

Produkcja samolotu ma ruszyć w 2024 roku.

Boom Supersonic Overture samolot

* Concorde był naddźwiękowym samolotem pasażerskim produkowanym na mocy współpracy Wielkiej Brytanii i Francji w latach 1973-1979. Maszyna znacząco wyprzedzała swoje czasy, osiągając prędkość przelotową na poziomie 2150 km/h. Concorde’a wycofano ze służby w 2003 roku, oficjalnie ze względu na niską liczbę pasażerów i rosnące koszty obsługi.

fot: materiały prasowe Boom Supersonic

Przeczytaj także

Most Pelješac na południu Chorwacji otwarty
Bułgaria: Atrakcje czarnomorskiego wybrzeża

Autor

Przeczytaj też

Menu