Thailand Travel Mart Plus to jedne z najważniejszych targów turystycznych w Tajlandii.
Tourism Authority of Thailand (TAT) zapoczątkował je w 2001 roku. Tegoroczne targi – Thailand Travel Mart Plus 2025 (TTM+2025) – zgromadziły 406 kupców z 51 krajów, 450 sprzedawców i 117 przedstawicieli mediów, a TTM+2025 zorganizowało w Chiang Mai ponad 13 000 spotkań biznesowych.
Kluczowe rynki
W Chiang Mai znaleźli się przedstawiciele kluczowych rynków – Europy, Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, obu Ameryk i Australii, a także z wschodzących regionów, takich jak Europa Wschodnia, Bliski Wschód, Ameryka Południowa i Afryka Południowa. Wiodące kraje jeśli chodzi o przyjazdy do Tajlandii to Chiny, Indie, Wielka Brytania, Australia, Hongkong, Włochy, Hiszpania i Korea Południowa.


Podczas Thailand Travel Mart Plus 2025 (TTM+ 2025) oficjalne wystąpienia mieli m. in. Sorawong Thienthong Minister Turystyki i Sportu, który zaakcentował m. in. fakt, że:
TTM+ 2025 oznacza nowy rozdział dla tajskiej turystyki. To platforma startowa dla zrównoważonych pomysłów, globalny rynek dla lokalnych firm i potężna prezentacja głębi kulturowej i kreatywnego potencjału Tajlandii.
oraz Thapanee Kiatphaibool Gubernator TAT (Tajskiego Urzędu ds. Turystyki), która stwierdziła:
TTM+ to nie tylko ważna międzynarodowa platforma biznesowa w turystyce, ale także bezpośrednie odzwierciedlenie misji TAT, polegającej na realizowaniu odpowiedzialnej turystyki, która przynosi korzyści zarówno ludziom, jak i planecie. Carbon Neutral Event Self Declaration podczas TTM+ 2025 jest wyraźnym dowodem tej wizji w działaniu.

Skuteczna promocja
W 2000 roku do Tajlandii przyjechało ponad 10 milionów turystów, a w 2019 roku przyjechało ich już 39 milionów. Do promocji kraju przyczyniły się różne kampanie w rodzaju „Niewidziana Tajlandia” czy „Ukryte perełki”. Kampanię pod hasłem „Twoje historie nigdy się nie kończą” uzupełniono o hasło: 5 rzeczy, które musisz zrobić w Tajlandii. Wprawdzie niektórzy dochodzą do liczby 40 rzeczy, których trzeba doświadczyć w Tajlandii, ale pozostając przy absolutnie niezbędnej piątce, to są to: jedzenie, wizyta w świątyni, pójście na masaż, udział w wydarzeniach kulturalnych i udział w imprezach sportowych (w tym udział w jednym z maratonów). W Chiang Mai takie niezbędniki, to m. in. wizyta w Wat Luang Khun Win, wzięcie udziału w Sangkran Chiangmai Festival i MuangThai Chian Mai Marathon, wizyta w Bao Sang, gdzie powstają papierowe parasolki, czy podziwianie tarasowych pól ryżowych. W 2025 roku TAT ma na celu wygenerować 3.4 biliona bahtów przychodów z turystyki zagranicznej i 1.17 bilion bahtów z turystyki krajowej.

Pandemia
Turystyka odpowiada za 20% PKB Tajlandii. Covid spowodował jego spadek do 14% PKB, ale zdaniem Gubernator Thapanee Kiatphaibool – rynek turystyczny Tajlandii w zasadzie powrócił do normy po restrykcjach wywołanych przez covid. Hotele otrzymały na czas pandemii wsparcie finansowe od banków, a państwo w tym czasie promowało lokalne produkty, organizując m. in. Festiwale Fit, Food, Fashion. Podczas COVID-19 uruchomiono też program Amazing Thailand Safety & Health Administration (SHA). Na skutek tych działań w 2024 roku liczba turystów z całego świata sięgnęła 35 milionów, generując ponad 1.8 biliona bahtów przychodów.

Konfererencja w Rajapruek
Podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Królewskim Parku Rajapruek padały pytania o ruch bezwizowy, bezpośrednie loty z różnych krajów do Bangkoku jak również o zrównoważoną turystykę, mając na uwadze protesty mieszkańców popularnych wakacyjnych krajów czy miast, które odwiedza jednocześnie ogromna liczba turystów.

Od lewej: Pani Malinee Nitikasetsunthorn, dyrektor wykonawcza ds. marketingu międzynarodowego w Ameryce, na Bliskim Wschodzie i w Afryce; Panna Thapanee Kiatphaibool, gubernator TAT; Pani Chiravadee Khunsub, zastępca gubernatora ds. Marketingu Międzynarodowego Europa Ameryka Bliski Wschód i Afryka; Panna Suladda Sarutilavan, dyrektor wykonawcza ds. marketingu międzynarodowego w Europie.
Panie rządzą
W konferencji prasowej uczestniczyły panie: Thapanee Kiatphaibool Gubernator TAT, Malinee Nitikasetsunthorn Dyrektor wykonawcza ds. marketingu międzynarodowego w Ameryce, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, Chiravadee Khunsub zastępczyni gubernatora ds. marketingu międzynarodowego na Europę, Amerykę, Bliski Wschód i Afrykę oraz Suladda Sarutilavan Dyrektor wykonawcza ds. marketingu międzynarodowego w Europie.

Konferencję zdominowały pytania o bezwizowe pobyty w Tajlandii i możliwość bezpośrednich połączeń z różnych krajów. Łączone przeloty wiążą się jak wiadomo z ryzykiem spóźnienia na kolejny lot, czy długim oczekiwaniem na lotniskach, co może być szczególnie uciążliwe w przypadku podróży rodzin z dziećmi.
Na zadane przeze mnie pytania o możliwość bezpośrednich połączeń z Polski oraz propozycje kulturalne lub sportowe dla turystów z Polski Suladda Sarutilavan, Dyrektor wykonawcza ds. marketingu międzynarodowego w Europie, odpowiedziała:
Rozmowy na temat bezpośredniego połączenia z Polski np. z Bangkokiem trwają, ale jak na razie nie wiadomo jaki będzie ich wynik. Jednak naprawdę potrzebujemy bezpośredniego połączenia z Polską. Negocjujemy z liniami lotniczymi LOT. Turyści z Polski są dla nas istotną grupą przyjazdową, a jak wiadomo strategią Tajlandii jest przyjęcie jeszcze większej liczby turystów niż dotychczas. Jeśli chodzi o propozycje dla polskich turystów zainteresowanych Tajlandią, to mają oni możliwość udziału w wielu naszych wydarzeniach kulturalnych oraz realizowania swoich ulubiony pasji sportowych lub aktywności. Jednak sądzę, że ważniejsza jest tajska gościnność, która jest najbardziej wyjątkowa, ludzie, a potem może nasza kultura.

Od lewej: Pani Thanawan Kasee, dyrektor biura Urzędu Turystyki Tajlandii w Pradze wraz z Panią Suladdą Sarutilavan, dyrektor wykonawczą ds. marketingu międzynarodowego w Europie
Zrównoważona turystyka
TAT na 2025 rok zaplanowała akcję „Niesamowita Tajlandia. Wielki Rok Turystyki i Sportu”, promującą Tajlandię jako główny cel podróży dla turystów zajmujących się sportem. Organizowane są maratony – również w Chiang Mai – i wszelkie formy aktywnej turystyki, ale nie pomija się zrównoważonego rozwoju i innowacyjności. Do promocji turystyki w Tajlandii dołącza Państwowa Kolej Tajlandii (SRT), oferując niedrogą sieć łączącą główne węzły – takie jak Bangkok – z górzystą północą czy słonecznym południem.

Tajlandię odwiedza milion turystów ze Stanów Zjednoczonych i ponad milion z Rosji. Na kolejnych miejscach są turyści z Niemiec, Anglii, Francji ze Skandynawii i innych rynków europejskich. Coraz więcej przyjeżdża turystów z Irlandii, których najbardziej interesuje gastronomia, tradycyjne i oryginalne jedzenie. W ważnym dla Tajlandii segmencie rodzinnym przodują turyści z Niemiec, a z kolei dla rynku amerykańskiego dobrą ofertą jest przyjazd do Tajlandii ze stop over w Katarze, czy Dosze. Daje to im możliwość połączenia w jednej wycieczce dwóch krajów.

Kultura, turystyka i sport
Tematem przewodnim tego roku jest świętowanie. W Tajlandii barwne festiwale odbywają się przez cały rok, ale najważniejszy jest noworoczny festiwal Songkran w kwietniu. Coroczny Festiwal Świateł obchodzony jest w całym kraju, ale w Chiang Mai jest jeden z lepszych: z pokazem widowiska światło i dźwięk na brzegu rzeki, podczas pełni księżyca. Z kolei 5-6 listopada to Festiwal Latarń Yi Peng. Pod koniec czerwca zorganizowane zostało wielkie przyjęcie dla gwiazd, dla uczczenia turystyki. Tajlandia stawia na uprawianie aktywności oraz wydarzenia sportowe. W Tajlandii odbywa się rocznie kilka międzynarodowych maratonów a TAT skupia się na rozwijaniu i promowaniu takich wydarzeń.
Tajlandia atrakcyjna przez cały rok
Tajlandia nie ma jeszcze w planach ruchu bezwizowego, ale też nikogo nie przeraża wizja zbyt dużej liczby turystów w kraju, ponieważ strategią Tajlandii na przyszłość jest przyjęcie jeszcze większej ich liczby, również w innych częściach kraju, nie tylko na południu.
– powiedziała Gubernator Thapanee Kiatphaibool.
Stąd pomysł na targi w Chiang Mai i pokazanie atutów również tego regionu. Kluczowy jest dla nas zrównoważony rozwój i atrakcyjność i usługi turystycznej. Mamy wielu gości z Europy i USA i ważne jest dla nas utrzymanie tego udziału w rynku. Stawiamy również na jakość, nie tylko na ilość. Chcemy, aby turyści zostawali w Tajlandii dłużej, realizując program „Top 5 rzeczy, które musisz zrobić w Tajlandii”. Pytania o bezpośrednie loty do Bangkoku powtarzają się co roku. Linie lotnicze mają potencjał do latania, ale ograniczoną liczbę samolotów. Planujemy, aby ściśle współpracować z każdym rynkiem i zwiększać liczbę lotów do Tajlandii. Wiemy, że zwłaszcza turyści europejscy i amerykańscy szukają mniej zatłoczonych miejsc/atrakcji. Jesteśmy świadomi nadmiernej turystyki w niektórych rejonach Tajlandii. Turyści koncentrują się na popularnych obszarach, takich jak Phuket, a mamy przecież tak wiele miejsc poza utartymi szlakami, Powodem dla którego organizujemy TTM tutaj, jest fakt, że Chiang Mai staje się centrum komunikacyjnym i jest interesującym miejscem docelowym. Głównym pomysłem rynku turystycznego jest „Przyjazd do Tajlandii przez cały rok”, a szczególnie ważny jest dla nas latem segment zorientowany na rodziny.
Tajskie Slow Food
W kolejnej wypowiedzi Thapanee Kiatphaibool zwróciła uwagę na fakt, że północ kraju wymaga większej uwagi.

Wszyscy wiemy, że południe Tajlandii – z uroczymi wyspami i cudownymi plażami – nie wymaga promocji. Czas więc przekonać turystów do zbadania skarbów, które kryje północ naszego kraju. Miasto Chiang Mai od tropikalnej dżungli dzieli zaledwie 20 km. A są tam wspaniałe jaskinie, miejsca gdzie natrafiono na kości dinozaurów (Doi Luang i Doi Phu Kha), gorące źródła i przepiękne świątynie. Północ Tajlandii to również wspaniałe jedzenie i bogate zagłębie wartej poznania kultury i ludzi trudniących się rzemiosłem. Chiang Mai to również dawna stolica kultury Lan Na, po której pozostało wiele historycznych miejsc, ale moim zdaniem nasza tajska gościnność i kultura są ciekawsze. Lubię podróżować do północnej prowincji Nan. Są tam bezpośrednie połączenia z Chiang Mai, jest bardzo spokojnie i cicho. To idealne miejsce na tzw. Slow food, a dodatkowo jest tam wiele ciekawych miejsc do odkrycia.

Więcej o targach w Chiang Mai.
Ekscytujący rok 2026
Na zakończenie uroczystości w Chiang Mai ogłoszono prowincję, która zwyciężyła w ubieganiu się o organizację Thailand Travel Mart Plus 2026. To leżące nad zatoką Tajlandzką Chonburi, odległe o 80 kilometrów od stolicy kraju Bangkoku.
Znajdujące się na wschodnim wybrzeżu Zatoki Tajlandzkiej Chonburi zachwyca plażami, regionalnymi przysmakami i świeżymi owocami morza. Dla mieszkańców Bangkoku jest to popularna prowincja nadmorska nawet na krótkie wypady. Największym powodzeniem cieszy się tu kurort Pattaya, ale popularne są także mniejsze nadmorskie miasta oraz tropikalne wyspy takie jak Ko Samed. Z atrakcji turystycznych wymienia się wzgórze Khao Sam Muk z chińską świątynią, ogrody kaktusów i… dzikie małpy na wzgórzach. Na targu Nong Mon można spróbować Ho Mok – tajskiego curry z gotowanej ryby, Khao Lam – słodkiego ryżu w rurkach z bambusa, słodkich bananowych chipsów czy kandyzowanych owoców wszelkiej maści. Będzie na pewno pysznie.

Zdjęcia: Alicja Micuła Read&Fly Magazine
Wyjazd do Tajlandii zorganizował Tajski Urząd Turystyki – Tourism Authority of Thailand (TAT), który w marcu 2025 r. obchodził swoje 65-lecie, świętując dziesięciolecia poświęcenia na rzecz ustanowienia Tajlandii światowej klasy kierunkiem turystycznym.