Już po raz 7 Polska Izba Turystyki przedstawiała podsumowanie wakacyjnych podróży Polaków. Jak podkreślają autorzy raportu, są to dane obejmujące tylko letnie miesiące.
Jak powiedział Prezes PIT Paweł Niewiadomski otwierając konferencję prasową w warszawskim Leonardo Royal Hotel dane raportu uwzględniają nie tylko korzystających z imprez zorganizowanych, ale również część klientów organizujących swoje podróże samodzielnie.
Raport przygotowano na podstawie danych dotyczących wyjazdów rezerwowanych po pośrednictwem największych agentów działających na polskim rynku: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl Nowością tegorocznego raportu jest udział w nim polskiej internetowej platformy turystycznej i touroperatora eSky, która pokazała wpływ na wybory zakupowe klientów oferty dynamicznych pakietów oraz aktualnych trendów, a także udział w raporcie polskich portów lotniczych.
Do udziału w raporcie zaproszono Globalny System Dystrybucji Amadeus, który dostarczył dane dotyczące rezerwacji podróży, dynamicznego pakietowania i trendów w wyszukiwaniach. Tradycyjnie też do raportu dołączono informacje otrzymane od działających w Polsce narodowych organizacji turystycznych o turystycznym ruchu z Polski do tych krajów. Uzupełniają one dane w raporcie o przyjazdach do tych krajów wszystkich polskich turystów, nie tylko zorganizowanych.
Jaki były nasze wakacje?
Średnia cena rezerwacji 9163 zł, najpopularniejszy kierunek – Turcja, czas pobytu 7-8 dni. Tak średnio w 2025 roku wyglądały wakacje polskich turystów.
Jeśli chodzi o preferencje pod względem krajów to nie ma tu sensacji: Nadal bezapelacyjnie na pierwszym miejscu jest Turcja, którą wybrało 32,5% klientów biur podróży, na drugim Grecja, z wynikiem prawie o połowę gorszym 17,4%, natomiast na trzecim Egipt (16,9%) który w tym roku zaliczył dynamiczny wzrost co jest największą niespodzianką, ale nie sensacją, bowiem kraj ten odzyskuje od jakiegoś czasu swoją dawną popularność. Czwarte miejsce z wynikiem 8,7% zajęła Tunezja, co jest pewnym zaskoczeniem a piąte Hiszpania z udziałem 6,8% Na kolejnych miejscach znalazły się jeszcze Bułgaria (5,5%), Cypr (3,3%), Albania (1,8%), Włochy (1,3%) i Chorwacja (1%).

Jak powiedział Mateusz Jarzębowicz z Travelplanet.pl, w tym roku liczba wyjazdów turystów zorganizowanych wzrosła o 17%, a wybór Turcji przez prawie jedną trzecią klientów można wyjaśnić tym, że jest to kierunek z bardzo bogatym wyborem ofert. zwłaszcza odkąd na polski rynek weszły dwie nowe duże firmy, jak Anex Tour i Join UP! Codziennie z każdego niemal polskiego lotniska wylatuje do tego kraju kilka samolotów co sprawia, że klienci biur podróży mogą dopasować wyjazd do swoich potrzeb, jeśli chodzi o termin wakacji.
Dynamiczny awans Egiptu tłumaczy się wzrostem popularności Szarm el-Szejk oraz nowymi kurortami nad Morzem Śródziemnym jakie pojawiły się w ofercie biur podróży
Z topowych kierunków wyjazdowych największą dynamiką wzrostu względem zeszłego roku odznaczyły się Cypr (z 0,7 procent do 3,3 procent) i Egipt (z 13,7 do 16,7 procent). Nieco straciły Bułgaria (z 7% w 2024 roku do 5,5% w tym roku), Tunezja (z 9,6 do 8,7%), Turcja (z 34,3 do 32,5% i Grecja (z 18,4 do 17,4 procent).
Spektakularną dynamikę wzrostu mają Malta, Portugalia, Wyspy Zielonego Przylądka i Maroko, natomiast spadki zanotowały m.in. Polska, Macedonia, Tanzania i Wyspy Kanaryjskie.
Zaś najpopularniejsze regiony, wśród polskich turystów to: Riwiera Turecka, Hurghada, Marsa Alam, Riwiera Egejska, Kreta, Słoneczny Brzeg, Szarm el-Szejk, Rodos i Zakintos.
Cena wakacji poniżej inflacji
Koszt tegorocznych wakacji praktycznie nie wzrósł, obecnie średnia cena to 3345 złotych na osobę, w zeszłym roku klienci biur podróży płacili 3276 złotych, a dwa lata wcześniej 3291 złotych. – Pokazuje to, że ceny rosną minimalnie, poniżej inflacji – powiedziała Katarzyna Papis z Fly.pl
Odpoczywać krócej, ale częściej
Autorzy analizy wskazują na rosnący trend skracania wyjazdów i korzystania z nich kilka razy w roku. Polacy coraz częściej rezygnują z wyjazdów dwutygodniowych preferując krótsze wypady. Najchętniej wyjeżdżamy na tydzień – ta grupa turystów stanowiła podczas tegorocznych wakacji prawie 75 proc.
Samolot pozostaje najważniejszym środkiem transportu w wyjazdach zorganizowanych – podczas ostatnich wakacji aż 97,7% turystów wybrało ten sposób dotarcia do miejsce wypoczynku.
Autokar stanowi jedynie 0,5 procent wyboru turystów zorganizowanych. spadł także udział dojazdu własnego 1,8 procent „Należy jednak pamiętać, że coraz częściej turyści samodzielnie organizują wyjazdy do miejsc, do których można łatwo dojechać samochodem” – czytamy w komentarzu do przedstawionych danych.
W turystyce zorganizowanej dominuje wyżywienie w formule all inclusive (88,4 procent) i wysoki standard hotelu – na hotele cztero- i pięciogwiazdkowe w tym roku zdecydowało się ponad 77 procent klientów biur podróży.
Nadal wolimy rezerwować wakacje wcześniej. Ponad 35 proc. klientów zarezerwowała wyjazd na ponad 3 miesiące przed wyjazdem. Do prawie 20 proc. wzrosła natomiast grupa kupujących w ostatniej chwili, czego powodem była zapewne nie najlepsza pogoda w Polsce zarezerwowała wyjazd na ponad 3 miesiące przed wyjazdem. Do prawie 20 proc. wzrosła natomiast grupa kupujących w ostatniej chwili, czego powodem była zapewne nie najlepsza pogoda w Polsce.

Dynamiczne pakiety i city breaki
„Widać znaczną tendencję do wzrostu na lotniskach lokalnych w porównaniu z lotniskiem Chopina”
„Jako pakiety dynamiczne, najlepiej sprzedają się Włochy. Ten kraj ma 28 proc. sprzedaży na tym rynku. Drugim kierunkiem jest Hiszpania, która odpowiada za 17 proc. Cypr, kierunek całoroczny, to świetny przykład kierunku popularnego zarówno w segmencie czarterowym, jak i w pakietowaniu dynamicznym” – podkreśla Jarosław Grabczak, z eSky
Pakietowanie dynamiczne, to nie jest produkt, lecz model biznesowy. Nowoczesny sposób tworzenia oferty turystycznej, który odpowiada na potrzeby współczesnego podróżnika.
Umożliwia on tworzenie spersonalizowanych pakietów (długość pobytu, zakwaterowanie, trasy), co daje klientom pełną kontrolę nad podróżą. Posiada wartość inspiracyjną, gdyż w oparciu o nowe trasy lotnicze otwiera Polakom dostęp do nowych, często nieoczywistych kierunków. Podróż jest „szyta na miarę” potrzeb klienta, w cenie, która zaskakuje. dynamiczne pakietowanie rośnie szybciej niż tradycyjny ruch czarterowy, Zmienia strukturę sezonowości. Zamiast koncentrować się na lecie, model ten rozszerza okres podróży wypoczynkowych na cały rok. Nowa jest docelowa grupa klientów: głównie młodzi podróżnicy, w tym pokolenie Z, które ceni spontaniczność, elastyczność i szuka optymalnej relacji „value for money”.
Średni wiek klienta OTA to 32 lata, generacja Z, ludzie młodsi o ok. 12 lat od klienta biura podróży na naszym rynku. Zagospodarowujemy inny segment rynku. Bardzo chętnie też w tej formule podróżują kobiety 55. plus.

Najbardziej dynamicznie rośnie popularność Maroka, ZEA, Grecji, a także Turcji, gdzie pojawia się sporo połączeń rejsowych i jest to motor napędowy wzrostu w tym segmencie. Najpopularniejsze kierunki wypoczynkowe to: Malta, Costa Brava, Rimini, Riwiera Turecka, Cypr i Majorka. Na city break chętnie klienci wybierali Barcelonę, Wenecję, Florencję, Rzym, Budapeszt i Ateny. Na City break chętnie jeździmy parami bądź w grupach dorosłych, na wakacje zaś rodzinnie.
Zdjęcia Cezary Rudziński i Grzegorz Micuła Read&Fly Magazine