26 listopada pod hasłem Hello Winter! w Centrum Olimpijskim na warszawskim Żoliborzu odbyło się polskie otwarcie austriackiego sezonu zimowego.
Była to także wyjątkowa okazja do świętowania: rocznica 70-lecia Österreich Werbung/Austria Tourism oraz 30-lecia obecności w Polsce przedstawicielstwa promocji austriackiej turystyki. Spotkanie otworzyli JE Ambasador Austrii w Polscedr Hannes Schreiber oraz Robert Gröblacher, dyrektor Narodowego Biura Promocji Austrii i attaché turystyczny Austrii w Polsce.

Inspirującą debatę w której wzięli udział przedstawiciele austriackich regionów: Innsbruck, Karyntia, Schladming-Dachstein, Altenmarkt-Zauchensee, Zillertal, Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn, Salzkammergut Tourismus Marketing GmbH oraz Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau, sprawnie poprowadził dziennikarz telewizyjny i radiowy Jakub Porada.
Ciekawa dyskusja odsłoniła wiele nieoczywistych, często nieznanych obliczy regionów i pokazała, jak różnorodna jest oferta turystyczna Austrii, nie tylko zresztą zimowa. Wyświetlane w trakcie filmy video były znakomitą ilustracją omawianych tematów.

Inspiracje z panelu stały się dobrym punktem wyjścia do dalszych rozmów podczas kolacji inspirowanej austriackimi smakami, podczas której obecni poczęstowani zostali efektownym tortem w kształcie ośnieżonej góry z szusującym narciarzem. W swobodnej atmosferze przedstawiciele 8 regionów narciarskich z 5 krajów związkowych spotkało się z polskimi dziennikarzami i touroperatorami, wymieniając doświadczenia i budując nowe relacje. Spotkaniu towarzyszyła wystawa historycznych plakatów, które dzięki technologii AR przygotowanej z Artivive ożywały po zeskanowaniu QR kodu.

Dlaczego Austria to wciąż top zimowych destynacji?
Austria ma około 400 ośrodków narciarskich, a ich infrastruktura jest na światowym poziomie – nowoczesne kolejki, sprawne wyciągi, no i oczywiście najcenniejsze: lodowce lub wysokogórskie trasy pozwalające na długie sezony. Oferta jest zróżnicowana: od luksusowych kurortów dla wymagających, przez popularne, dobrze skomunikowane ośrodki, aż po rodzinną, kameralną atmosferę mniejszych miejsc. A dla rodzin jest sporo łatwych, przyjaznych dzieciom tras, szkoły narciarskie, infrastruktura dla najmłodszych. Dla zaawansowanych – duża przestrzeń, trasy trudne i do freeride’u. Austria jest jednym z najpopularniejszych kierunków także dla Polaków. Znaczna część polskich turystów wraca tam sezon po sezonie.

Poprzedni sezon i prognozy na 2025/26
Ostatni sezon zimowy w Austrii (2024/25) zakończył się bardzo dobrze: odnotowano 72,25 miliona noclegów i 20,55 miliona przyjazdów turystów. To wzrost o odpowiednio +1,6% (noclegi) i +2,8% (przyjazdy) w porównaniu do poprzedniego sezonu. Wśród użytkowników kolejek linowych (czyli narciarzy / miłośników sportów zimowych) było 51.8 miliona „first-time admissions” w ciągu jednego dnia — co pokazuje, że ruch na stokach wrócił do poziomów sprzed pandemii. Prognozy na sezon 2025/26 również są optymistyczne: według Österreich Werbung spodziewana jest stabilna liczba ok. 16,5 miliona gości z głównych rynków europejskich (co przy wszystkich rynkach daje potencjał ok. 20,8 miliona gości zimowych). Mimo presji związanej z globalnym kryzysem gospodarczym czy inflacją — zainteresowanie Austrią jako celem zimowego wypoczynku utrzymuje się bardzo wysoko.

Szeroka oferta: od małych, przyjaznych rodzinom ośrodków po duże, nowoczesne resorty z setkami kilometrów tras. Wysoka jakość infrastruktury narciarskiej: kolejki, wyciągi, snow-making, dbałość o warunki śniegowe, komfort i zrównoważony rozwój. Dla większości zagranicznych gości narciarstwo to główny powód przyjazdu do Austrii. Ponad 70% z nich deklaruje, że ich głównym celem są sporty zimowe.

fot: Grzegorz Micuła/Read&Fly Magazine; materiały prasowe