W zakończonym w Zakopanem II Europejskim Kongresie Sportu i Turystyki – przez trzy dni (26 – 28 września 2023 r.) – uczestniczyło prawie 1700 osób, w tym przedstawiciele biznesu i sektora turystyki, politycy, sportowcy oraz liczni goście z zagranicy.
W ramach obchodów Światowego Dnia Turystyki (27 września) w hotelu Bachleda Kasprowy w Zakopanem odbyły się panele dotyczące wyzwań w sektorze turystyki, m.in. III Forum polsko-bułgarskie ds. turystyki z udziałem przedstawicieli rządu obu krajów, czy innowacje w turystyce oraz turystyka kulinarna i jej coraz większa popularność.
– Turystyka jest niezwykle ważną częścią naszego życia, elementem aktywnego wypoczynku – przekonywał Andrzej Gut-Mostowy, wiceminister sportu i turystyki. – Podczas Kongresu rozmawialiśmy w gronie ekspertów o aktualnych tematach dotyczących m.in. turystyki kulinarnej, dzięki której można skutecznie promować regiony. – Turystyka jest dziedziną gospodarki, której wpływ na PKB ma coraz większe znaczenie. Na rozwój turystyki wpływa wiele czynników, wśród nich można wymienić postęp cywilizacyjny, wzrost siły nabywczej ludności oraz dostępność komunikacyjną – podkreślił Gut-Mostowy.
Tematem panelu dyskusyjnego poświęconego turystyce kulinarnej była „Skuteczna promocja regionu poprzez gastronomię – Jak przyciągnąć Foodies?” Wyrażeniem foodies określa się smakoszy – osoby, które lubią smakować różnego rodzaju potrawy i są zainteresowane próbowaniem różnych kuchni świata. Prelegenci (Iwona Gibas, Andrzej Gut-Mostowy, Rafał Szmytke, Hubert Cygan i Elżbieta Kantor) dyskutowali o tym jak przyciągnąć foodies do Małopolski.
– Kładziemy nacisk na kuchnię regionalną. Turysta chce poznać smaki właściwe dla danego regionu. Jak pokazują statystyki, to co przyciąga turystów kulinarnych, to wydarzenia kulinarne. A w Małopolsce mamy ich bardzo dużo, chociażby Małopolski Festiwal Smaku, Święto Fasoli, Święto Kwitnącej Jabłoni, Święto Czosnku, Krakowskie Miodobranie, Święto Kapusty, Święto Grzyba – wszystkie te wydarzenia przyciągają rzesze turystów, którzy nie tylko smakują, ale i kupują produkty lokalnych producentów – powiedziała Iwona Gibas z zarządu Województwa Małopolskiego. Prelegenci zwrócili także uwagę, że na rozwój turystyki kulinarnej w Małopolsce wpływ mają także szlaki kulinarne (np. oscypkowy, śliwkowy, miodny, rowerowy szlak karpia), warsztaty kulinarne (np. lepienia pierogów czy obwarzankowe), wydarzenia kulinarne, tradycyjne produkty regionalne czy jarmarki.
Warto wspomnieć, że Małopolska jest coraz częstszym celem turystyki kulinarnej wielu dziennikarzy i influencerów, którzy odwiedzają polskie restauracje. Obecnie, spośród trzech restauracji nagrodzonych Gwiazdkami Michelin w Polsce – uznawanych za jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży gastronomicznej na świecie – krakowska restauracja Bottiglieria 1881 jako pierwsza i jedyna w Polsce otrzymała drugą gwiazdkę, co oznacza, że jej kuchnia jest rewelacyjna, a lokal wart odwiedzenia.
– Na sukces turystyczny Małopolski wpływa dobra współpraca władz województwa małopolskiego, władz miasta Krakowa i poszczególnych departamentów. Projekt „Małopolska – cel podróży”, który kończymy, był trudnym projektem – trzech partnerów, mnóstwo działań, projekt skierowany na rynek zagraniczny, promujący krakowskie i małopolskie firmy turystyczne. Dzięki Zarządowi województwa w tym roku został poszerzony o rynek krajowy. Bez wątpienia przyczynił się do wzmożenia ruchu turystycznego w Małopolsce – mówił Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej. Jak wynika z raportu Głównego Urzędu Statystycznego, Małopolska jest najbardziej atrakcyjnym regionem turystycznym w Polsce, a powiaty małopolskie przodują w wielu kategoriach, takich jak atrakcyjność środowiskowa, infrastruktura turystyczna czy atrakcyjność kulturowa.
III Polsko-Bułgarskie posiedzenie ekspertów ds. turystyki
W ostatnich latach nastąpiło ożywienie współpracy Polski z Bułgarią. Posiedzenie ekspertów ds. turystyki było okazją do wymiany doświadczeń i dyskusji na tematy m.in. z obszaru współpracy naukowej i innowacyjnych rozwiązań jako istotny czynnik dla całego sektora turystyki, alternatywne formy turystyki na przykładzie turystyki kwalifikowanej, turystyki zdrowotnej i uzdrowiskowej. Czy innowacje są niezbędne czy tylko sprzyjają osiągnięciu sukcesu i przewagi konkurencyjnej na rynku turystycznym? Jakie innowacje najbardziej mu sprzyjają? Odpowiedzi na te pytania próbowali udzielić eksperci z poszczególnych branż tworzących rynek turystyczny.
Organizatorem II Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki była fundacja Gateway 4.0, przy udziale Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Województwa Małopolskiego. Magazyn Read&Fly był jednym z patronów medialnych tego wydarzenia.
W relacji z II EKSiT zostały wykorzystane m.in. materiały przygotowane przez Biuro Organizatora i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.